«Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0»: виставка, яка незалишає байдужим

В Denison Museum, що у США, стартувала колективна виставка «Адаптація зі змінами та стійкістю», на якій представлено роботу української художниці ZINAIDA «Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0».

«Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0»: виставка, яка незалишає байдужим-Фото 1

У роботу ввійшли відео та орнаментовані фотопортрети жителів Чорнобильської зони відчуження. Об’єктом дослідження роботи «Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0» є культурна спадщина поліщуків, а саме особливостей побуту та традицій жителів етнографічного регіону Полісся, яким було заборонено проживати на своїх землях після Чорнобильської катастрофи. Нині це зона відчуження. Однак дехто з жителів повернувся до своєї домівки, тому художниця Зінаїда з 2017 року навідується до них, збирає та архівує особисті розповіді, спогади, подарунки та пізнає оновлену природу краю.

“Працюючи над створенням цієї роботи, я навідувала жителів зони відчуження в різні пори року, щоб бачити, які зміни відбуваються в їхньому житті. Ця робота дорога мені! Тамтешні люди дуже щирі, тому я залюбки приїздила знімати їх на відео, фіксувала фотопортрети… я немов уросла в їхнє життя. Нині жити на цих землях дуже важко через російську воєнну агресію. І вже невідомо, чи продовжуватимуться в майбутньому у тому краї традиції жителів Чорнобильського Полісся. Адже з кожним роком носіїв цієї унікальної культури меншає”, — ділиться художниця ZINAIDA.

«Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0»: виставка, яка незалишає байдужим-Фото 2

«Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0»: виставка, яка незалишає байдужим-Фото 3

З часом, змирившись із рішенням місцевих жителів залишитися, офіційна влада створила радіаційно-екологічний біосферний заповідник та визнала “самоселів” частиною інституційної архітектури Чорнобильської зони відчуження.

Історик мистецтва, галерист та редактор Multisensory Museum і Food & Museum Ніна Левент уважає, що як митець на міжнародній мистецькій сцені Зінаїда вирізняється своєю унікальною здатністю до емпатії, даром слухати й спостерігати: проєкт «Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0» розвивався протягом багатьох років, а зв’язки художниці зі старшими поселенцями особливо поглибилися в період пандемійної ізоляції та війни. Зінаїдині твори мистецтва є відображенням давнього людського звичаю турботи, поваги й прийняття вибору одне одного, а також людяності та слабкості. Вони утілюють акт співтворчості з предметами художника, є проявом емпатії та уваги”.

У перший день повномасштабної воєнної агресії російської федерації в Україну 24 лютого 2022 року відбулась окупація Чорнобильської зони, внісши свої корективи в сезонний характер зйомок. Але ще більший вплив це мало на життя Укорінених: порушено логістичні зв’язки, пошкоджено електричні мережі, тому люди стали ще більш ізольовані, а умови їхнього життя погіршилися.

Знятий матеріал дістав нову точку поділу: «довоєнні обличчя» та «обличчя після окупації». В ньому помітні зміни: люди дужче згуртувалися, хоча розповіді  їхні не обходяться без сліз. Виставка триватиме до 1 грудня.

До 35-ї річниці катастрофи на Чорнобильській АЕС художниця ZINAIDA відкрила колективну онлайн-виставку про життя Чорнобильського Полісся «Темний рай», яку ще можна переглянути на сайті Національного центру «Український дім» українською та англійською мовами. Концепція експозиції заснована на проявах життя та відродження Чорнобильської зони через 35 років після спустошення й руйнації.

«Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0»: виставка, яка незалишає байдужим-Фото 4

«Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0»: виставка, яка незалишає байдужим-Фото 5

«Чорнобильська цивілізація: УКОРІНЕНІ 2.0»: виставка, яка незалишає байдужим-Фото 6

Читайте також: ПРО ЩО ЖІНКА МОВЧИТЬ: ZINAIDA, ХУДОЖНИЦЯ, КУЛЬТУРНА ДІЯЧКА 

Статті на тему