Ревучі 20-ті: богемне життя українських письменників
Редагувати перекладДля нас підготували цикл матеріалів сучасні дослідники рідної культури, автори пабліку Тверда Криця.
У це важко повірити, проте культурна життя 1920-х в Україні була не менш насиченою, ніж зараз. На хвилі українізації на творчу сцену вишли молоді, гарні та бунтівні.
Микола Бажан: панфутурист
Свої юнацькі роки Нік, як він тоді собі називав, провів в Умані, яка на той час була в епіцентрі громадянської війни. Переживши за 1918-1919 роки більше десяти змін влади та надихнувшись революцією, молодий гімназист Микола Бажан із товаришами заснував літературне напрям, яке назвали футуризм-спіралізм. Головним натхненником був 15-літній Бажан, який, начитавшись Маяковського, Тичину, Еллана-Голубого, намагався осмислити світ.
1921 року Бажан переїжджає до Києва, де знайомиться з найголовнішим українським футуристом Михайлом Семенком, який запрошує його репортером до газети «Більшовик». Дружина Семенка – Лідія Семенко згадувала, як до них прийшов Коля Бажан, «дуже, дуже ввічливий і знічений молодий чоловік високого зросту у ватяній простій куртці». На квартирі Семенків Бажан знайомиться з Юрієм Яновським – обидва пізніше поєднають свою частку з кіно з легкої руки Семенка.
У 1925 році 21-річний Бажан стає редактором журналу «Кіно», він також пише сценарії для ВУФКУ – Всеукраїнського фотокіноуправління. У середині 1920-х Бажан був рекордсменом серед реалізованих кіносценаріїв – за ними зняли сім фільмів: «Алім» (1926), «Микола Джеря» (1927), «Пригоди полтинника» (1929), «Кварталі передмістя» (1930), « Право на жінку» (1930), «Рік народження 1917» (1931), «Марш шахтарів» (1932). Тематика була найрізноманітніша: від кримських татар до ламання патріархальних стереотипів.
У Харкові Бажан живий у «комуні на Пушкінській» – двоповерховому будинку, де Семенко позбавив йому вузьку кімнатку, переїхавши до іншого житла. З Бажаном живий його друг з годин уманського спіралізму Степа Мельник. У гості часто заходив Яновський, а в сусідній кімнаті знаходилася художня студія Олександра Довженка. Як можна уявити, четвірка швидко здружилася і часто збиралася вечорами на «галявині» в їхній комунальній квартирі та годинами могли говорити про кіно.
Пізніше, Яновський заїхав до Довженкової кімнати. Бажан згадував про їхнє життя в автобіографічному нарисі «Майстер залізної троянди»: «Спільно завтракали, спільно вечеряли, спільно ходили до Будинку літераторів чи до театрів, лише на працю ходили нарізно».
Максим Рильський: співає повної знебоженості
Максим був справжнім мажором на ті роки: батько Тадеуш був сином шляхтича і князівни, а дід – багатий поляк-землевласник. Мати схожа на селян, Тадеуш одружився з нею не тільки через велику любов, але й через свою хлопоманість і бажання зблизитися з простим народом. Максим народився у Києві 19 березня 1895 року. Хрещеним батьком став батько друг-хлопоман Володимир Антонович, професор Київського університету та відомий історик.
Після смерті батька, сім'я переїхала до рідного села матері, де знаходився маєток діда – у Романівку. Після домашнього навчання, 13-літнього Максима відправили назад до Києва – навчатись у новоутвореній приватній гімназії Науменка. У Києві він жив у батьківських друзів Миколи Лисенка та Олександра Русова. Перший вірш Рильського вийшов друком 1907 року, коли йому було 13, а перший збірник «На білих островах» у 15: «1910 року побачив світ перша моя книжечка «На білих островах». Відтоді я почав вважати собі справжнім літератором».
Майбутній неокласик уже у зрілому віку писав, що серед київської молоді популярним був кокаїн. Макс, який щиро захоплювався амплуа бодлеріанця, захопився й ефіром, кокаїном та опіумом:
І опіуму дим у мертву годину півночі
По келії пливе, і в темряві його встають
Особа незнаного ясні нерухові очі,
І заворожують, і світять, і звати...
(З вірша «У високій келії одиноко таємничій»)
У 1924 році літературний критик Віктор Петров назвав Максима Рильського “поетом гріха”, вважаючи його “гарним учнем Бодлера, який навчив поета “бачити у вині безстидної таверні вино причастя, єдину кров Христа”. Рильський стверджував “вертеп як храм і храм як вертеп, п'яництво як містеріальну євхаристію та повію як Мадонну”. Подібно Бодлерові, казавши Петров, наш співає любити гріх і куштує з насолодою терпку й гірку солодкість своєї загибелі: “Є дивний чар – втопати у болоті, де огники тремтячи миготять…”
Вероніка Черняхівська: життя безцінне
Ця випещена дівчина, певно, з дитячих років сиділа на колінах Лесі Українки, Івана Франка та Михайла Грушевського. Дід Роні – корифей українського театру Михайло Старицький, мати – письменниця Людмила Старицька-Черняхівська, а батько – лікар та професор Олександр Черняхівський. Жила батьківщина біля київського будинку діда на вулиці Маріїнсько-Благовіщенській. З мамою вона виходила на вуличні демонстрації 1905 року та часто бувала у театрі Садовського, де Людмила Михайлівна, виставляла на сцені свою драму «Гетьман Дорошенко» з музикою Миколи Лисенка.
Вероніка зростала у творчій атмосфері та мріяла про щасливе життя, вона обожнювала танці й романи. Оточена увагою і любов'ю, вона писала у щоденнику: “Я впевнена, зі мною нічого поганого в житті не станеться…”. Згадувала і про плани після випуску з гімназії: “Осенью вступлю до університету на філологічний факультет і візьму собі французьку та італійську мову. Паралельно з цим займатимуся практичною французькою і, коли зможу, англійською. Музику я теж підтримуватиму… Взагалі я сподіваюся, що моя життя складеться гарно, і це додає мені сил…”.
У щоденниках красуня Рона ще й описувала, як розбивала серця: “За мною ходили якісь пані, щось хотіли, я танцювала, сміялася, але зовсім не відчувала собі, все було чудово, у якомусь чарівному тумані. Я нравлюсь багатьом, але мені, як це завжди буває, ніхто. Ігор зі своїми божевільними поглядами і червоними, як кров, губами, був для мене душею вечора. І хоча я поїхала додому, Ігор увесь час стояв переді мною. Я ще й досі не можу ставитися до нього байдуже. Він гарно сказав учора: Життя — це бенкет, і справді вчора це було так. Я відчувала, що гарна, що нравлюсь, і я з такою радістю відкинула на годину буденщину і сум”. Йдеться про однокласника Роні Ігоря Лоського, роману з ним не вийшло, бо серце дівчини вже належало іншому. Це був білогвардійський офіцер Кость (Кока) Велигорський, з яким дівчина познайомилася 25 квітня 1917 року у день свого сімнадцятиріччя. Але перша любов закінчилася трагічно – Кока загинув біля бою того ж року.
Наступним обранцем Роні був молодий поет Валер'ян Поліщук, завдяки якому вона вступила до групи «Гроно» та почала друкуватися в альманахах. Пара планувала одружитися, про це Поліщук згадував: «Вчора був у Ронці. Балакали про все. Між іншим про одруження. Нарешті виявилося, що і вона згодна, і я радий... Але батьки її та буржуазна батьківщина вже й зараз виють, що я до Ронці ходжу, та клацають зубами; уявляю, що тоді буде». Роман закінчився нічим і Рона вийшла заміж за комуніста Івана Євлашенка, проте невдало, і пара незабаром розлучилася: “Я нещаслива зараз, нічого всередині не маю, але я вільна і спокійна”.
У 1926 році Вероніка з батьком поїхали до Іспанії. Коли зупинились у Берліні, то Рона познайомилася з банківським служачем Теодором Геккеном, з яким одружилася за два роки. З тієї подорожі Вероніка привезла нового чоловіка і нові вірші.
Джерела:
- Віра Агеєва Як морфій, кокаїн та гашиш змінювали героїв української літератури. ВВС. https://www.bbc.com/ukrainian/blogs-49840965
- Тетяна Скіба Маски поета у збірці Максима Рильського “Під осінніми зорями” (1918). Слово і Година. 2013. №10. С. 65-73.
- Ярина Цимбал Мажорі 20-х років: гарні двадцятилітні. ЛітАкцент. http://litakcent.com/2018/06/13/mazhori-20-h-rokiv-krasivi-dvadtsyatilitni-1/
- Ярина Цимбал Небажаний Жадан. Українська Тиждень. https://tyzhden.ua/History/236424
- Альона Артюх Скандальний роман із футуризмом. Українська Тиждень. https://tyzhden.ua/History/236423