UA
RU

Small Talk: Катерина Філюк, кураторка проекту «Заземлення»

Редагувати переклад
Протягом дев'яти місяців 2021 року фонд ІЗОЛЯЦІЯ разом із Соледарською ОТГ та за підтримки Українського культурного фонду проводивши серію короткострокових резиденцій Заземлення у Соледарі для 19-ти художників(ць) та дослідників(ць), що працюють з темою Антропоцену, впливу людини на навколишній світ. У своїх роботах вони зверталися до індустріальної історії краю, змінених діяльністю людини ландшафтів та природного різноманіття сходу України. Резиденти створили художні проекти у форматі відео, фотографії, скульптури, живопису, інсталяції та аудіо-прогулянки. Кураторка Катерина Філюк розповідає фіналістів проекту, чиї роботи можна переглянути у креативному просторі IZONE.

Small Talk: Катерина Філюк, кураторка проекту «Заземлення»-Фото 1

Чому варто відвідати цю виставку?

Виставка результатів резиденції, а особливо резиденції, що прийняла 19 художників(ць) та колективів за дев'ять місяців – це досить специфічний жанр виставкового проекту та можливість побачити дуже цікавий та різноманітний зріз сучасного українського мистецтва тематично спрямований на дослідження сходу України. У випадку Заземлення виставка стає місцем зустрічі не лише художніх, а й суміжних із ними практик. Адже у резиденції, окрім митців, брали участь журналістки та блогерки Наталя Любченкова, Наталя Михальченко, Віра Шелест, графічна дизайнерка Юлія Кириченко, дослідник Роман Лозинський, режисери документального кіно Олексій Радинський та Зоя Лактіонова.

Ця виставка через художні висловлювання знайомить глядача з історією, людьми та природою маленького містечка Соледара та його околиць. Містечка, звідки походить майже вся столова і промислова сіль в Україні. Тут навколо соляної видобутку обертається життя. Проте поступово люди дедалі більше цікавляться своїм минулим і замислюються над майбутнім, отже шукають свою ідентичність. Саме в цей цікавий момент там розгортається робота фонду ІЗОЛЯЦІЯ, і саме про це більшість робіт, що представлені на виставці.

Щоб краще зрозуміти сучасне мистецтво, критики радять готуватися — щоб зрозуміти контекст. Як можна підготуватися до відвідин даного проекту?

Мені здається, що столична публіка вже досить усвідомлена та досвідчена у всьому, що стосується сучасного мистецтва. Останніми роками кількість та якість мистецьких подій у Києві вражає. Але все частіше говорять про необхідність «відкривати» для себе регіони і цікавитися тим, що відбувається поза містами-мільйонниками. Абсолютно з цим погоджуюсь. Переїзд ІЗОЛЯЦІЇ до Соледару є такою спробою провінціалізуватися. До сходу України завжди прикуто багато уваги, переважно через військові дії, менше – через культурні події та ініціативи чи туристичні принади регіону. Аби «підготуватися» можна поцікавитися саме цим.

Розумію, що до всіх авторів ви ставитеся однаково. Проте чия робота вас вразила?

Назарій Заноз – для мене приємне відкриття цього проекту, так само як і Святослав Коверзнєв. Проте, мабуть, мені найбільше імпонує підхід дуету Open Place. Юра і Юля (Юрій Кручак та Юлія Костерева – учасники дуету) дуже досвідчені і врівноважені, вміють слухати та будувати горизонтальні стосунки. Вони не тільки зняли свій фільм про Білокам'янський вогнетривкий завод, а й допомогли місцевому підлітковому музичному гурту зняти їх кліп. Це ж просто супер, коли митці не тільки беруть цікаві історії, які стають матеріалом для їх проектів, а й віддають, діляться своїми знаннями.

Small Talk: Катерина Філюк, кураторка проекту «Заземлення»-Фото 2

Хто з українських авторів, на вашу думку, зараз випереджає годину?

Мені не дуже імпонує ідея грати навперейми з годиною. Важливо робити своє справу щиро, професійно і з повагою до матеріалу та людей. Тоді у висловлювання, яке вийде в результаті, є шанси бути релевантним не лише для свого часу, а й для майбутнього. Якщо ж говорити про художників, за якими мені цікаво спостерігати, це, наприклад, наші резиденти Роман Хімей та Ярема Малащук. Як вони поєднують кіно та сучасне мистецтво, та тими, за які беруться — це приклад сучасної художньої практики світового рівня, мені здається.

За якими проектами світових митців варто слідкувати вже сьогодні, бо завтра їх оголошувати геніями?

Якщо подивитися на проекти різних кураторів, впадає в око, що вони часто працюють з так званим пулом художників, частина з якого перетікає з проекту до проекту. Це також зумовлено неможливістю слідкувати за великою кількістю художників одночасно. Оскільки я зараз мешкаю в Італії, можу назвати кілька імен саме італійських художників. Наприклад, Жан Марія Тосатті, з яким минулого року ми зробили проект на Куяльнику в Одесі, а наступного – він представлятиме Італію на Венеційській бієнале та куруватиме Римську Квадриналі. Або молодий художник Ренато Леотта, який щороку бере нову висоту на національному рівні. Я впевнена, що вже зовсім скоро він отримає міжнародне визнання.

Яким витвором мистецтва ви хотіли б володіти?

Кураторська робота мене приваблює тим, що працюючи над проектом, на певну годину стаєш «власником» роботи або робіт, які експонуєш. Такий собі прокат творів мистецтва, який мене цілком задовольняє. Також останнім часом я все більше цікавлюся фотографією, працюю з фотокнигами та досліджую фотоархів радянської фотографки Ірини Пап. Тож, мабуть, хотілося б мати колекцію фотографій. Наприклад Бориса Михайлова. Одна в мене вже є, тож я майже щаслива.

Заземлення

Заземлення 3

Заземлення 2

Фото IZOLYATSIA photo archive

Статті на тему