Розповідаємо, як скласти стратегію вдалого, приємного та екологічного шопінгу!
Black Friday, яка цьогоріч припадає на 29 листопада — день, коли спокуса купувати зростає до небачених масштабів. Рекламні акції, знижки та яскраві банери часто стимулюють до імпульсивних покупок, які не завжди приносять користь чи радість. Для тих, хто прагне свідомого споживання, ми зібрали докладний гід до Чорної п’ятниці. Він допоможе не натрапити на фейковий дисконт, не витратити зайвого, не купити непотрібного та подбати про планету.
Найперше, з чого варто почати — занотувати все, що вам потрібно чи хочеться купити. Після цього, відсортуйте цей список за рівнем значущості. У першу частину запишіть те, що дійсно необхідне зараз. А в другу — довгострокові потреби. Це дасть вам орієнтир і допоможе купити справді необхідні речі.
Наприклад, у вас немає зимових чобіт чи куртки, або бракує кілька потужних павербанків, які необхідні під час відключень світла для роботи чи навчання. Їх можна внести до переліку першочергового. А от омріяні туфлі на підборах чи сумочку улюбленого бренду можна придбати на весну. Адже Чорна п’ятниця чудовий час, коли можна здійснити кілька відкладених бажань зі свого вішліста. До речі, за статистикою, торік українці зробили на 46% більше покупок і витратили на них на 35% більше грошей ніж у 2022 році. А цьогоріч, за прогнозами експертів, тенденція тільки зростатиме.
Щоб ваші покупки не вдарили по сімейному бюджету, вирішіть, яку саме суму ви готові витратити на шопінг. Частину цих грошей краще залишити на платіжній картці, а частину — готівкою. Це стане в пригоді, якщо ви плануєте онлайн і офлайн покупки одночасно. Також не витрачайте всі гроші за один день. Адже акції тривають кілька тижнів, і є шанс натрапити на більш привабливу пропозицію.
Щоб знайти потрібну річ за найбільшою знижкою, варто порівняти ціни на різних сайтах. Гарна ідея — підписатися на розсилку улюблених магазинів. Або ж завантажити їхні мобільні застосунки — часто там є ранній доступ до акцій. Якщо ви збираєтесь шопитись не онлайн, а їхати в торгівельний центр, заплануйте це на ранок. Так ви уникните натовпу і з комфортом вивчите та порівняєте ціни на обрані речі. Втім, в офлайн-магазинах будьте обережні та не ведіться на маркетингові пастки. Адже часто продавці заманюють клієнтів банерами із разючими цінами. Насправді ж може виявитися, що товару вже немає, або його вартість завищили перед розпродажем. Наприклад, вам запропонували 60% знижки на смартфон. Тоді як за тиждень до Чорної п’ятниці цей гаджет коштував на 50% дешевше.
Також можна скористатися агрегаторами цін. Вони показують, у якому магазині ціна на такий самий товар найнижча. Використовуючи такі сервіси як Hotline чи Price.ua, ви легко зможете знайти найвигіднішу пропозицію. Водночас шопінг-боти — ще один корисний інструмент. Вони автоматично відстежують знижки на бажані товари. А коли ціна падає — надсилають сповіщення. Тож у вас є час зосередитися на більш важливих речах.
Завдяки привабливим пропозиціям, у Чорну п’ятницю можна придбати якісні та довговічні речі, які прослужать вам вірою та правдою багато сезонів (а то й років). Крім того, такі покупки не лише зменшують кількість сміття на планеті, а й знижують потребу у повторних придбаннях. Наприклад, якщо вам потрібен светр, краще купити кашеміровий від відомого бренду. Аніж три прості кофти з мас-маркета за ці ж гроші, дві з яких ви скоріш за все ніколи так і не одягнете. Те ж саме стосується взуття, аксесуарів, а також техніки. Пам’ятайте, що вигода — це коли товар вам потрібен навіть без знижки.
Якщо ж все-таки ви захопилися, і оговтавшись вдома зрозуміли, що купили зайвого — просто поверніть товар назад. Куплені по акції незаплановані речі можна повернути у звичайному порядку. Головне, не викинути чек, зберегти бирки і не порушити цілісність пакування.
Ще один класний шопінг-лайфхак — кешбек. Це дієвий інструмент економії на Чорну п’ятницю, який допоможе повернути частину витрачених на покупки грошей. У середньому, від 5% до 20% вартості товару. А деякі магазини чи маркетплейси пропонують ще більше. Як от, 50% відсотків від суми першої покупки. Тож, перед купівлею перевіряйте магазини на підтримку кешбеку, та не нехтуйте спеціальними пропозиціями для максимального заощадження.
Варто пам’ятати, що кожна покупка — це ресурс, енергія та екологічний слід. Зокрема, забруднення ґрунту хімічними речовинами та мільйони тонн сміття на звалищах. Саме тому варто вчитися ставитися до покупок як до довгострокової інвестиції, а не миттєвого задоволення. Під час Чорної п’ятниці звертайте увагу на компанії, які підтримують сталий розвиток. Зокрема, екофрендлі бренди використовують перероблені або екологічно чисті матеріали, мають прозорі виробничі процеси, інвестують у соціальні та екологічні ініціативи.
Підтримуючи такі компанії, ви сприяєте зменшенню негативного впливу на планету та стимулюєте ринок до відповідальнішого підходу до виробництва. Також можна поцікавитися місією брендів. Адже відповідальні марки мають місію, яка виходить за межі продажу. Це може бути боротьба з кліматичними змінами, підтримка локальних громад чи благодійні ініціативи. Купуючи продукцію таких компаній, ви стаєте частиною більшого руху за позитивні зміни.
Фото: Кадр з фільму «Шопоголік»