Стрічка вже отримала три «Золотих глобуси» та має серйозні претензії на «Оскар».
Втікаючи з повоєнної Європи, архітектор-візіонер Ласло Тот прибуває в Америку. Там він планує почати нове життя, кар’єру та відновити шлюб з дружиною Ержебет. З коханою його, через зміну кордонів і режимів, розлучила війна. Самотній в чужій країні Ласло оселяється в Пенсильванії, де заможний і видатний промисловець Гаррісон Лі Ван Бюрен визнає його талант до будівництва. Але влада та спадок здобуваються дорогою ціною… Спеціально до прем’єри фільму «Бруталіст» розповідаємо ексклюзивні подробиці зі знімань.
Зняв «Бруталіста» американський сценарист та режисер Брейді Корбет, який до цього поставив фільми «Vox Lux» та «Дитинство лідера». Він також є переможцем у категорії «Срібний лев» за найкращу режисуру на 2024 Венеційському кінофестивалі.
Стрічка розповідає історію Ласло Тота, архітектора угорсько-єврейського походження, який переживши Голокост, емігрує до Сполучених Штатів. Там він планує зустріти свою джружину що застрягла у Східній Європі разом з їхньою племінницею і розпочати нове життя. Прибувши на Захід, Ласло стикається з Америкою, зовсім не такою, якою він її собі уявляв. Обіцянка Американської мрії виявляється ілюзорною. Адже його колишня репутація успішного архітектора в Будапешті не відповідає реаліям робочого середовища Пенсільванії.
«Це подорож біженця, пов’язана з його минулим, якого він був позбавлений. Він намагається знайти свій шлях на новій землі, з новими правилами», – каже Едрієн Броуді, який грає головну роль у «Бруталісті».
«Фільм досліджує те як досвід мігранта віддзеркалює досвід митця. Зокрема, в тому сенсі, що коли, будь-хто з них робить щось сміливе, зухвале чи нове — як, наприклад, Інститут який Ласло будує протягом фільму — їх зазвичай критикують за це», — каже Корбет, який працював над цим фільмом протягом семи років.
«Та з часом вони отримують схвалення та визнання за свої вчинки», — додає Мона Фастволд, співсценаристка «Бруталіста» та інших проєктів Корбета «Дитинство лідера» і «Vox Lux».«Ми були закохані в партнерство, дружбу та історію кохання, що виникає між Ласло та Ержебет в процесі написання сценарію. Це були перші іскри та ідеї, які стали «Бруталістом».
Бруталістська архітектура стала популярною серед проєктів реконструкції післявоєнної ери у Великій Британії в 1950-х. Порівняно з мінімалістичними будівлями, що демонструють чисті елементи, такі як бетон або цегла, бруталізм надає перевагу структурним елементам над декоративним дизайном. Це можна побачити в роботах Ле Корбюзьє, Марселя Броєра, Вільяма Перейри, Моше Сафді, Дениса Лесдана та Елісон і Пітер Смітсонів.
Корбет і Фастволд захопилися Бруталістською архітектурою через її фізичну та психологічну значимість.
«Для нас післявоєнна психологія і післявоєнна архітектура, включно з Бруталізмом, — пов’язані. Це те, що ми оживляємо в фільмі через спорудження Інституту, прояв 30-річної травми Ласло Тота та результат двох Світових війн», — каже Корбет. «Нам здалося поетичним, що матеріали, які розроблялися для життя протягом війни, згодом було інкорпоровано в резиденції та корпоративні проєкти в 1950-ті і 1960-ті такими людьми, як Марсель Броєр та Ле Корбюзьє».
Корбет додає:
«Бруталізм може бути простим, але він також має монументальний стиль — ці дивні об’єкти, які однаково люблять та ненавидять, які вимагають часу, щоб закріпитися в уяві публіки, тому що люди не можуть розгадати їх одразу. Для мене це віддзеркалює досвід іммігрантів, а Бруталізм — це архітектурний стиль, який був створений переважно іммігрантами. За обсягами та масштабністю, Бруталістські будівлі благають, щоб їх побачили, а люди, які спроєктували чи створили їх боролися за право на існування».
Раніше Корбет зняв два повнометражні фільми, обидва — історичні:
«Дитинство лідера» (2015) — історія молодого американця у Франції, який стає фашистським лідером, події розгортаються протягом 1918 — 1940 років. Події наступного фільму — «Vox Lux» (2018), відбуваються протягом 1999 — 2017 років. Вони відслідковують становлення американської попзірки на тлі збройного насильства та терактів 11 вересня.
Брейді Корбет
Фільми Корбета розповідають про визначні події 20-го століття. «Бруталіст» — його поки що набільша робота, зосереджується здебільшого на епосі серидини століття в Америці та Європі — десятилітті одразу після двох Світових війн.
«Це період, який завжди захоплював мене, перш за все завдяки неймовірному відбитку і впливу, який післявоєнна психологія мала на повоєнну архітектуру», — каже Корбет. «Спільним у всіх моїх трьох фільмах є те, що вони всі великою мірою про циклічність історії. “Бруталіст” — історичний фільм і персонажі написані у відповідності з їхнім середовищем. Фільму є що сказати про досвід іммігрантів а Америці, і про те як Американська мрія зраджує Ласло та Ержебет Тот».
Роблячи дослідження перед зйомками «Бруталіста» Корбет консультувався з вченим-архітектором Жаном-Луі Коеном, чиї роботи про Ле Корбюзьє і Френка Гері користуються великою повагою. Відвідуючи його в Принстоні, де той викладав, Корбет запитав у Коена чи знає він справжню історичну постать, яка б заснувала архітектурне бюро в одній частині світу, пережила переселення протягом війни та почала все заново за кордоном. Коен не зміг нікого назвати, тож Корбет і Фастволд створили вигаданих персонажів Ласло та Ержебет Тот.
«Ця історія фіксує 30 років життя архітектора, добре відомого до Другої світової війни», — каже Корбет. «Вони з дружиною потрапляють у трясовину війни й емігрують порізно до Америки — Ласло наприкінці 40-х, Ержебет наприкінці 50-х. «Бруталіст» в своїй суті — історія про те як Ласло намагається віднайти себе після того як його розлучають на десятиліття з дружиною».
Незважаючи на те, що Ласло — вигадка Корбета і Фастволд, його досвід в Америці віддзеркалює досвіди ключових митців у напрямку Бруталізм, таких як Луїс Кан, Людвіг Міс ван дер Рое та найбільше народженого в Угорщині Марселя Броєра, який спроєктував Музей Вітні у Нью Йорку.
«Правда полягає в тому, що єврейські архітектори зі Східної та Центральної Європи, які під час війни залишалися в Європі — не вижили», — каже Корбет. «У випадку з Броєром, він був вельмишановним академіком, якого в 1937 році запросили працювати з Вальтером Ґропіусом в Америці».
Коли вони займалися дослідженням та написанням сценарію, Корбет і Фастволд зацікавилися стосунками Броєра з його дружиною. Не кажучи вже про його нестабільні стосунки з критиками, які часто були безжальними стосовно його робіт як у Європі, так і в Америці.
«Наприкінці життя Броєр не був особливо відомим архітектором», — каже Корбет. «Зараз же він вважається одним із найкращих архітекторів 20-го століття».
«Бруталіст» — це історія про те як Американська мрія стає токсичною для подружжя Тот, після того як Ласло знайомиться і приймає заступництво багатого промисловця, Гаррісона Лі Вон Бюрена, в обмін на спорудження меморіалу на честь покійної матері Ван Бюрена на території розлогої власності олігарха в Пенсильванії.
Протягом фільму цей монумент стає свідченням геніальності Ласло, його труднощів під час війни та епічного протистояння з капіталістом Ван Бюреном, що виникає в процесі створення цього монументу.
Дивіться у кінотеатрах з 20 лютого!
Фото: Universal Pictures