Закрити
UA
Мода

Як змусити час працювати на вас

Поділись:

Час – найцінніший ресурс, який ми маємо. Про те, як обернути його на свою користь, застосовуючи найпопулярніші методики, розповідає Роман Щербаков.

EN_00952931_0009

Філософ Бертран Рассел говорив: «Шлях на щастя та добробут людини лежить через постійне зменшення його роботи». Проте ваш бос, швидше за все, думає інакше. Саме тому ви звикли проводити на роботі по 8 годин 5 днів на тиждень, ніби гроші офісному співробітнику виплачуються не за продуктивність, а за час, який його п’ята точка була приклеєна до стільця робочого місця. Дуже часто людина не працює, щоб жити, а живе, щоб працювати, як співає Сергій Шнуров: «Step by step – поки що від монітора не осліп». Колись 8-годинний трудовий день був справжнім подарунком робітничому класу від реформіста британської промислової революції Роберта Оуена, який виступив із гаслом: «8 годин роботи, 8 годин відпочинку, 8 годин сну». Але це було 200 років тому, коли робочий день у вугільній шахті міг тривати до 16 години.

4 години роботи

На жаль, у сучасному світі офісний режим 8/5 виснажує і зомбує не менше, позбавляючи сну та почуття задоволення від виконаної роботи. «Працюючи тільки в ті моменти, коли людина найефективніша, вона підвищує продуктивність і насолоджується життям. Це найкращий приклад того, як можна мати торт і одночасно є його», – вважає Тімоті Ферріс, автор бестселера «Як працювати по 4 години на тиждень і при цьому не стирчати в офісі від дзвінка до дзвінка, жити де завгодно і багатіти». . Викладаючи свої шалені ідеї, Ферріс часто виглядає американським Остапом Бендером, але його поради щодо організації штучного цейтноту для максимальної ефективності в найкоротші терміни не позбавлені сенсу.

Як лікар, він призначає всім трудоголікам низькоінформаційну дієту, щоб не засмічувати голову, і пропонує позбутися справ, які лише затягують час виконання важливого завдання. Комунікацію з колегами Ферріс радить вибудовувати через пошту, відповідаючи максимально докладно, щоб зменшити ймовірність повторних листів: чим швидше ви закінчите листування, тим краще. Усі телефонні обговорення потрібно переводити на пошту, посилаючись на аврал. Що ж до особистої зустрічі, вона допустима лише крайніх випадках, але завжди треба домовлятися час її завершення, щоб мати можливість піти без образ. Крім того, Ферріс заповідає ніколи не намагатися виконувати кілька справ одразу – на його думку, це неможливо. І просить пам’ятати про закон Парето, який свідчить, що 20 % зусиль дають 80 % результату, інші 80 % зусиль – лише 20 % результату. На роботі потрібно ні на що не відволікатися і викладатися для вирішення найголовнішого завдання, подібно до спринтера на стометрівці. Звичайно, за 4 години на тиждень, як обіцяє Ферріс, гори навряд чи можна згорнути, але якщо ваш начальник розділяє прогресивні методи організації праці, то йти з роботи на годинку-другу раніше буде цілком реально.

100 днів щастя

«Це даремно говориться, що треба щасливою народитись. Треба тільки щоб серце не соромилося, над щастям працювати», – так співала наприкінці 1970-х Алла Пугачова. У наші дні споконвічна ідея про те, що збирати щастя потрібно «по крихтах, по краплях, по іскрах, по блискітках», реалізується вже не під акомпанемент рідкісного для радянської діви джазового оркестру, а під оплески з «лайків» у соціальних мережах. Простій людині Facebook, Instagram і Twitter потрібні, щоб розповісти світові про власне щастя – часто показне і вигадане, але дуже-дуже бажане. Однак соцмережі можна використовувати не тільки як майданчик для самопіару, але і як інструмент реальної зміни депресивного способу мислення. З такою ідеєю ще у грудні 2013 року виступив мешканець Львова, який нині живе в Цюріху, Дмитро Голубничий. Щоправда, він пішов далі: якщо пісня Пугачової називається «Сто годин щастя», то його проект має назву #100happydays. І це підводить нас до думки, що поширене уявлення про щастя як про стан, що триває лише кілька хвилин (або навіть секунд), потрібно суттєво розширити.

Голубничий пропонує людям, які відчувають, що життя минає, перестати концентруватися на негативі та знаходити у щоденній рутині позитивні моменти. Челлендж полягає в тому, щоб 100 днів поспіль відзначати хоча б один привід для щастя та розповідати про нього у соціальній мережі. Їм може стати що завгодно, та хоч мальовнича калюжа, зустрінута по дорозі додому, апокаліптичної краси захід сонця або ароматний капучино з компліментом-сердечком з пінки від бородатого бариста. За ідеєю в ході експерименту ви навчитеся культивувати в собі радість від кожного прожитого моменту, запрограмуєте мозок на позитив і будете, як та Амелі, відчувати оргазм, просто опускаючи руку в мішок з гречкою.

За майже три роки хештег #100happydays використали в соцмережах мільйони разів, проте, за словами Голубничого, 71% людей, які прийняли виклик, здаються раніше терміну, посилаючись на банальний брак часу. І ось тут виникає інше питання: чи стоять усі заняття у світі того, щоб про прожитий день нічого приємного не можна було згадати? 100 днів – це трохи більше трьох місяців, тому якщо приєднатися до #100happydays прямо зараз, то до Нового року можна стати зовсім іншою – щасливою людиною.

EN_00952931_0001

1 хвилина на все

Зазвичай люди, що буксують по життю, у всіх своїх невдачах звинувачують ліньки. Але справжній ворог саморозвитку – це прокрастинація. Стрічка сачкує, бо вважає якусь справу неважливою. А людина, схильна до прокрастинації, усвідомлює, що перед ним стоїть першочергове завдання, але відкладає її на потім, вигадуючи різні виправдання. Тобто ледар відпочиває, заряджаючи енергією, а прокрастинатор витрачає сили на дрібниці, що відволікають від суті, і бореться з наростаючою тривогою з приводу дедлайну. Один із способів подолати в собі цю звичку – робити хоч щось і… хоча б одну хвилину на день. Здавалося б, за хвилину навіть зуби не встигнеш почистити – куди вже там до саморозвитку у професійному та особистому житті.

Проте саме правило однієї хвилини є невід’ємною частиною японської філософії Кайдзена, яка лягла в основу відродження автоконцерну Toyota після того, як під час Другої світової війни авіація союзників розбомбила всі заводи. Спочатку практика кайдзен («кай» – зміна, «дзен» – мудрість) передбачала безперервне вдосконалення всіх процесів виробництва та управління. Але головний у світі кайдзен-гуру Масаакі Імаї, який у 1986 році видав бестселер «Кайдзен: ключ до успіху японських компаній», вважає, що ця філософія працює не лише як бізнес-стратегія, а й як метод саморозвитку окремо взятої людини. Прокачати кубики преса, вивчити іноземну мову, закінчити вічний ремонт, подолати страх публічних виступів, знайти хорошу роботу і т. д. – ви можете досягти успіху в будь-якій справі, якщо для початку приділятимете йому одну хвилину на день.

Чому це працює? Тому що навіть найненависніше заняття, на зразок бічної планки з поворотом або зубріння часів англійського дієслова, не виглядає таким вже лякаючим, якщо йдеться про одну хвилину щодня. А значить, і ризик зірватися, придумавши дурну відмазку, набагато менше. Жодних радикальних змін і революцій, жодних трудових подвигів і роботи до сьомого поту – лише маленькі кроки кайдзен, що нейтралізують бажання закинути все і зупинити прогрес, як це було сотні разів раніше, коли ви розпочинали «нове життя з понеділка». Через 21 день будь-яка справа, якою ви займаєтеся регулярно, за словами психологів, входить у звичку. Ви і самі не помітите, як хвилинні практики зміняться 5-хвилинними, після чого ви вже не з-під палиці, а із задоволенням почнете приділяти саморозвитку стільки часу, скільки це необхідно для бажаного результату.

200 днів без покупок

Поховавши померлого від раку батька, захисниця природи і блогер сайту GreenHighFive Ася Барретт взялася розбирати завали решти від нього і тепер нікому не потрібних речей. «Щоб купити весь цей мотлох, мій батько колись витратив багато часу, грошей і зусиль, – каже Ася і зізнається, що буквально задихалася, розбираючи багаторічні завали його самотньої барлоги. – Після смерті батька мені ще з великими труднощами доводилося віддавати речі на утилізацію. Ми руйнуємо планету, готові нічого не залишити для майбутніх поколінь – і все заради того, щоб купувати речі, більшістю з яких ми користуватимемося рідко, а то й зовсім ніколи. Цей досвід протверезив мене».

Дівчина кинула виклик самій собі та вирішила не купувати нові речі 200 днів поспіль. Ася мала стабільний дохід і могла спускати гроші, не роздумуючи, проте з початком експерименту вона витрачалася тільки на харчування, ліки та основне туалетне приладдя. Якщо раптом вона відчувала в чомусь гостру необхідність, то або позичала річ у друзів, або купувала уживану в Інтернеті. Через 200 днів вона зробила сім висновків, які розплющують очі на сучасний світ і наш спосіб життя.

Перший: у світі надлишок речей, тобто все необхідне можна купити у того, кому воно більше не потрібне. Другий: залежність від покупок потребує лікування. Третій: «беушне» – не означає «брудне», адже люди, які віддають речі на благодійність, роблять це від щирого серця. Четверте: гіпермаркети потрібні не вам, а корпораціям. Ми відвідуємо їх, щоб заощаджувати, але в результаті приносимо додому пакети з купою непотрібних речей, куплених з нагоди. А все потрібне продається в магазинчиках біля будинку. П’ятий: відмовившись від покупок нових речей, ви заощаджуєте гроші на подорожі. Спогади про них залишаться назавжди, а брендові джинси швидко протруться і вирушать на смітник. Шостий: коли платиш конкретній людині, це заряджає енергією. У магазині менеджер прагне за будь-яку ціну продати вам новий телевізор. А купуючи річ за оголошенням, ви стикаєтеся з тим, що хтось просто купив собі щось зайве і тепер хоче повернути частину витраченої суми. «Це приємно: знати, що твої гроші йдуть до кишені нормальної людини, а не до жерла безликої корпорації», – каже Ася. І сьомий: людині справді не потрібне все це «добро» за акціями та знижками. Повторіть експеримент «200 днів без покупок», і ви зрозумієте, що здоровий мінімалізм – це оптимальний стиль життя. А дні, години, хвилини варто рахувати, якщо вони приносять вам щастя.