Правнучка Марії Примаченко стала обличчям капсульної колекції 91lab, натхненної творчістю художниці
Ідея об’єднати моду та мистецтво – не нова, але втілення творів найвідомішої народної художниці Маріі Примаченко в трикотажних речах бренду 91LAB (RITO Group) має на меті привернути увагу до української культури, яка потерпає від рашистської навали, і вкотре нагадати, що Україна сьогодні — в авангарді нового світового порядку.
Тригером для створення капсульної колекції 91lab, натхненної творчістю Марії Примаченко, стало руйнування російськими військами Іванківського історико-краєзнавчого музею, в якому зберігалися роботи видатної української художниці ХХ століття. «У ці дні в мені вирував внутрішній протест: загарбники не мають права чіпати ні наших людей, ні нашу історію: те, що наше, не належить більше нікому. І мені захотілося зробити колекцію за творами Марії Примаченко, щоб продовжити, посилити, проявити і прокричати: не чіпайте, це наше», — розповідає про народження ідеї дизайнерка Альона Пікуль.
На початку березня дизайнерка зробила перші ескізи колекції. Після знайомства із правнучкою художниці, засновницею Благодійного фонду «Творча спадщина родини Марії Примаченко» Анастасією Примаченко ескізи трохи скоригували: для колекції взяли не лише найвідоміші твори Марія Овксентіївни як «Звір», «Опудало» (цього року картина представлена в кураторській виставці «Молоко снів» 59-ї Венеційської бієнале сучасного мистецтва), а й роботи з родинної колекції, які раніше не експонувалися — аби показати різні грані творчості великої наївістки.
Твори Марії Примаченко ми впізнаємо завдяки яскравим кольорам, авторським декоративним елементам, химерним звірам і птахам. Через те, що дизайнерка бренду Альона Пікуль хотіла задіяти в колекції якомога більше зображень, а також показати написи Марії Овксентіївни на звороті картин, з’явилася ідея поєднати героїв кількох робіт і написи до них на одному полотні — ніби створити Маріїн скетчбук. До того ж, дизайнерка перевела їх із кольорового живопису в чорно-білу графіку. Білі та чорні худі й кардигани — фронтмени цієї колекції.
Особливість цієї колекції полягає в тому, що вона створювалася у непростий час.
Для нас вона як гімн стійкості і життєствердності нації. Я, як власниця і менеджер компанії, для якої компанія багато в чому дорівнює життю, завжди вибірково ставлюся до того, що ми створюємо. А тут ти думаєш навіть не про комерційний успіх, а про те, що є можливість доторкнутися до чогось священного. Для кожного українця Примаченко – це не просто картини на стіні: коли ти читаєш написи на цих роботах, ти розумієш, що це прошито в тобі, ти з цим виріс. І те, що вийшло, великою мірою навіть перевершило мої очікування від ескізів.
Трикотажне виробництво унікальне тим, що ти будь-яку ідею можеш реалізувати так, як на намальовано – ти малюєш це полотно. А тут виходить, що ти практично сам торкаєшся мистецтва великої художниці, вслід за нею малюєш її картини. Щоб створити одне таке полотно, дизайнерка все прописувала вручну – кожен піксель, кожну клітинку, кожна петельку, тобто практично все вив’язане полотно – це наново намальована картина. Тобто це титанічний труд і дизайнера, і програмістів, і вишивальниць, і в’язальниць, але результат того вартий!, — Тетяна Абрамова, засновниця та СЕО RITO Group
Вперше бренд експериментує із новою для себе, але старою українською технологією — вибійкою. Футболки в капсулі виконані не промисловим способом принтування, а крафтовим — за допомогою спеціальної дерев’яної форми, зробленої народним майстром із Полтави Володимиром Маркар’яном, олійних фарб, і методу ручного відтиску. Ця технологія підкреслює як унікальність кожного художнього твору Марії Примаченко, так і унікальність кожного виробу з капсульної колекції 91Lab. Крім футболок, етикетки до колекції також зроблені способом вибійки із набризком найхарактерніших кольорів Марії — жовтого, зеленого, червоного.
Капсульна колекція, натхненна творами Марії Примаченко, складається з об’ємних комфортних речей — кардиган, худі, сукня, пальто. До аксесуарної лінійки колекції входять хустки, балаклави, розібрані жилети з капюшоном, шарфи-палантини і шкарпетки.
Кожна колаборація – це нова історія. Мені здається, що в мене триває постійний діалог із Марією, я її відчуваю, і коли нам щось у співпраці не ОК, нам із Наталею Гнатюк, юристкою Фонду, це муляє одночасно.
У колаборації із брендом 91lab cпочатку Альона використовувала ті картинки, які є в інтернеті, а коли я їй надіслала підбірку з архіву, натхнення пішло по новому колу: у неї відразу відпали попередні роботи, бо вона Марію пізнала зовсім по-іншому, захотіла показувати невідомі твори. У нас такого дуже багато – і в нашій збірці, і в інших приватних колекціях.
Мене вражає в цій колекції, що Олена використала не просто картини Марії, а й написи – її почерк, графіку її руки, її послання до людей. Це як інший бік медалі. Бо Марія – це не просто картинка, це історія, розказана її рукою. Вона просто геніальна.
Коли я одягаю ці речі, я відчуваю, як від Марії йде радість, тому що Марія теж була свого роду дизайнеркою, вона сама шила собі речі, і вишивала. І не тільки собі, а й людям – вона цим заробляла гроші, коли були скрутні часи. У ті часи вона не могла й подумати, що її картини будуть на таких красивих речах таких класних брендів. Ми мріємо створити резиденцію Марії Примаченко в селі Болотня, де вона народилася. І благодійні кошти від продажу колекції 91lab стануть нам у нагоді, бо на будівництво потрібна дуже велика сума. Це буде точка на мапі, де людина зможе зануритися в мистецтво, пізнати мистецтво, пізнати Марію і відчути, як створювалися її картини. І я сподіваюся, для клієнтів RITO Group, для покупців це буде також важливо – знати, що частина їхніх грошей піде на створення музею Марії Примаченко.» — Анастасія Примаченко, засновниця Благодійного фонду «Творча спадщина родини Марії Примаченко»
Частину прибутку від продажу колекції бренд перераховуватиме на будівництво арт-резиденції і музею Марії Примаченко в її рідному селі Болотня на Київщині (архітектурний проект Yakusha Studio), яке ініціює Maria Prymachenko Family Foundation, що опікується популяризацією, охороною та захистом мистецтва Марії Примаченко.
Обличчя колекції — професійна модель Аліна Гончарук і правнучка художниці Анастасія Примаченко. У зйомці були використані автентичні речі з родинної колекції.
Фото: Денис Маноха, стиль: Діана Онацька
Читайте також: УСІ ДУМКИ ВЕДУТЬ ДОДОМУ. НОВА ЗИМОВА КАПСУЛА KATIMO WINTER 22/23