Small Talk: Gaptuvalnya про межі внутрішньої сили та роботу під час війни
Бренд Gaptuvalnya розглядає традиційну українську вишивку крізь призму сучасних цінностей, естетичних уподобань та викликів. Заснований в Івано-Франківську, з початком війни бренд не лише не припинив роботу, а й розділив свою майстерню із брендами з постраждалих регіонів, що мусили полишити власне виробництво. Про дослідження меж внутрішньої сили у новій колекції, культурну ідентичність та роботу під час війни розповіла засновниця та дизайнерка бренду Наталія Гергелюк.
Як війна відобразилася на вашому бізнесі та творчості?
Війна принесла багато викликів для нас. Основним завданням стало збереження проекту та збереження нашої команди. Втім, ми вистояли. Крім того, з початком війни нам вдалося не просто продовжити власне функціонування, але й розділити свою майстерню із декількома брендами з постраждалих регіонів, які були змушені полишити власне виробництво.
Сьогодні попит на вишиванки як частини ДНК нації та символу приналежності до українства — народу, мужністю та сміливістю якого захоплюється весь світ, — зріс. Причому, як всередині країни так і закордоном.
Як виник бренд?
Історія мого бренду починається ще з дитинства. У пам’яті зринають усі вишивки, які берегли мати та бабуся. Для нас етно-одяг вважався парадним і носили його вкрай рідко. А коли витягали з шафи, це означало, що в хаті велике свято. Ці спогади стали підґрунтям для пошуку відповідей про доречність українського одягу у гардеробі сучасних жінки і чоловіка.
У той же час етно-одяг уже став для мене чимось більшим, ніж просто сорочкою на свята. Він був доречним всюди: на прогулянці, у ресторані, театрі, мандрівці… Цю ідею я прагнула передати іншим, і заклала її як основу для всіх колекцій «Gaptuvalnya».
Ми прокладаємо свій шлях та виборюємо його, не боїмося, ми сміливі та мужні. Бо ми українки.
Який ваш улюблений елемент вишивки, традиційного українського костюму?
Виокремити щось одне неможливо, адже традиційний український костюм — це поєднання високого художнього мистецтва з глибокими сенсами кожного елементу. Один очіпок (головний убір) можна годинами розглядати та розбирати на елементи і дрібні частинки. Мені дуже подобається використовувати традиційні елементи вишивки в найсміливіших інтерпретаціях — я вбачаю у цьому своєрідний діалог між поколіннями, в котрому — наша сила. Я особисто найчастіше одягаю улюблену лляну сорочку з традиційною вишивкою Ружа, яка символізує красу, мудрість та силу — нерозривні компоненти, з яких складається українська жіночність.
Ви вірите у символізм?
Я вірю в те, що створені багато поколінь тому традиційні візерунки української вишивки мають в собі набагато більше, ніж суто естетичну складову. Вишиваний одяг здавна супроводжував українців у кожен момент їхнього життя, надаючи впевненості, сили та відчуття приналежності до чогось більшого. Саме зараз ця енергія кожного дня потрібна українцям, як ніколи. І саме це ми з командою намагаємося передати у кожному виробі Gaptuvalnya.
Є правила поєднання традиційного одягу з сучасним, щоб це виглядало стильно.
Мені сильно подобається експериментувати в цьому напрямку. Я обожнюю носити вишиванку з короткими шортами. А класичну шовкову сукню підвязати автентичною крайкою — це так жіночно та вишукано. Або ж доповнити діловий костюм ниткою давніх коралів… Я можу продовжувати дуже довго (усміхається). Для мене поєднання традиційного одягу з сучасним — про інтимність і певну внутрішню силу, яка надає сенсів багатьом речам.
Хто для вас є взірцем гарного поєднання та перенесення цього в повсякденне життя?
Перша, хто приходить на думку, — наша перша леді, Олена Зеленська.
За ким із міжнародних брендів, хто поєднує традиційні мотиви та сучасні тренди ви з зацікавленністю спостерігаєте?
Народні мотиви дуже часто цитуються у колекціях Gucci, Valentino. Я спостерігаю, як з кожним роком ця тенденція набирає обертів. Світ змінюється. Людина шукає балансу, шукає істину… І власне, на мою думку, ті традиційні ремесла, що найбільш наповнені глибокими змістами та символізмом і знаходять найчастіше відображення в колекціях дизайнерів.
Читайте також: ДИЗАЙНЕРИ В ВІЙНУ: ЛАША МДІНАРАДЗЕ, GUDU