В епоху, коли рівень соціальної відповідальності бізнесу грає майже таку ж роль, як вартість його акцій на біржі, до брендів прикуто максимальної уваги. Зважаючи на це, ювелірні компанії все частіше відкривають для себе етичні та синтезовані діаманти – тобто ті, що були отримані, не завдаючи нікому шкоди.
Діамантовий бум охопив планету з кінця 19 століття – коли нині міжнародна корпорація De Beers відкрила на території сучасної ПАР алмазні копальні. Тоді їм дуже допомогло не тільки те, що засновник бізнесу, син англійського парафіяльного священика Сесіль Родс, опинився в потрібному місці. На руку зіграв ще й грамотний маркетинговий хід: рекламний слоган Diamonds are Forever («Діаманти назавжди»), що вбивався на підкорення споживачам навіть через фільми про Джеймса Бонда та образ Мерілін Монро, досі цитується та приносить дивіденди ювелірному бізнесу.
Але зі стрімким розвитком цифрових технологій та інтернету ще одна розтиражована фраза – з пісні Мерилін Монро 1953 року про те, що «найкращі друзі дівчат це діаманти», – викликала у частини споживачів серйозні сумніви. Громадські організації та активісти почали навперебій говорити про те, що алмазні копальні забирають не тільки здоров’я, а й життя тих, хто на них працює. А гроші, отримані на африканському континенті від продажу дорогоцінного каміння, йдуть на фінансування кривавих режимів та воєн – у той час, як ті самі діаманти сяють усіма гранями у кольорі софітів на світових червоних килимових доріжках.
Читайте також: ДАЛІ ПОЧАТОК: ДИЗАЙНЕРИ, ЯКІ ПЕРШИМИ СТАЛИ РОБИТИ МОДУ СВІДОМЛЕНОЇ
Тому в 2003 році за рішенням ООН було розпочато Кімберлійський процес – систему протистояння виходу на ринок так званих «кривавих» або «конфліктних алмазів». Суть його зводиться до того, що весь шлях дорогоцінного каменю від рудника до споживача чітко контролюється, і сьогодні всі ювелірні бренди зі світовим ім’ям, що поважають себе, є учасниками цього процесу – співпрацюючи з постачальниками алмазів, які мають сертифікати процесу Кімберлі.
Проте, для правозахисників та активістів Кімберлійський процес не є запорукою того, що коштовне каміння було отримано чесним шляхом і не завдало жодного життя. Так, наприклад, ще в 2011 році міжнародна організація захисту прав людини Global Witness наполягала у своїх доповідях на тому, що впевненості в тому, що алмази надходять не із зон конфліктів і здобуті вони були не дитячою працею як не було, так і немає.
У зв’язку з цим останніми роками в ювелірній справі активно почали говорити про альтернативні етичні діаманти – тобто створені штучним шляхом.
У природі алмаз формується у мантії Землі протягом від 1 до 3 мільярдів років і опиняється на поверхні разом із вулканічною магмою. У лабораторіях сучасні вчені вирощують каміння, аналогічні за властивостями і зовнішнім виглядом, за кілька тижнів – такий термін створення етичного діаманту вагою в два карати.
За хімічними властивостями лабораторні діаманти ідентичні тим, що вийшли з надр Землі – вони також є найтвердішими мінералами, а позбутися їх можна лише шляхом спеціального спалювання за високих температур (лабораторний екземпляр просто випаровується у вигляді вуглекислого газу). При цьому, такі камені ще й у два, а то й утричі дешевші за природні. Але в ідеї етичних синтезованих діамантів є приблизно стільки ж критиків, як і прихильників.
Так, наприклад, вже згадана вище компанія De Beers в одній зі своїх офіційних заяв зазначила, що цінність діаманта вимірюється не лише його вагою, яку тепер можна досягти штучним шляхом, а й історією походження та формування кожного конкретного каменю та його емоційним навантаженням – яким, звичайно ж, абсолютно позбавлені лабораторних алмазів.
Другий великий гравець діамантового бізнесу – «індивідуаліст» алмазної промисловості і засновник мережі онлайн-торгівлі алмазами RapNet Мартін Рапапорт. На його думку, виробники синтетичних діамантів просто обдурюють «відомих мільйонів», спекулюючи на яскраво вираженому співчутті цього покоління проблемам екології, етики та прав людини. Бізнесмен упевнений, що ювелірні компанії, які переходять на етичні діаманти, обдурюють своїх покупців, не попереджаючи їх про те, що вже через кілька років це каміння буде повністю знецінене.
У принципі, у питанні ціноутворення з Мартіном Рапапортом складно не погодитись: за прогнозами фахівців, до 2026 року у лабораторіях зможуть виробляти до 20 мільйонів каратів штучних алмазів. Справжнього дорогоцінного каміння, звичайно, поки що добувають у кілька разів більше, але, як зазначають експерти, є явна тенденція до скорочення цих показників. А це означає, що згодом ринок буде заповнений лабораторними діамантами, і їхня ціна зменшуватиметься.
Читайте також: ЧОМУ ЕЛІЗАБЕТ ТЕЙЛОР НАЗИВАЮТЬ КОРОЛЬОВИЙ УКРАШЕНЬ?
Втім, як зазначають ювелірні експерти, не варто наївно вважати, що будь-який справжній природний діамант є надійним вкладенням. Адже якщо йдеться про ювелірну прикрасу, то вона згодом втрачає в ціні так само, як і будь-які товари люксового сегмента – продати дорожче можна лише культові колекції і те з часом, коли вони придбають приставку «вінтаж».
Тому протистояння природних та лабораторних діамантів все ще продовжується. Проте однозначно неспроможна не тішити те що, що у світі є альтернатива. І для тих, хто хоче у всьому слідувати своїм етичним принципам і не купувати заручне кільце з діамантом, якщо не впевнений у походженні цього каменю, є шляхи вирішення цього питання.