Закрити
UA
Мода

Життя у рожевому кольорі: історія Ельзи Скіапареллі

Поділись:
Все життя Ельза Скіапареллі відчайдушно боролася із громадською думкою, а у перервах – протистояла Коко Шанель. Дизайнери не могли поділити між собою епоху, і про новатора Скіапареллі сьогодні згадують набагато рідше, ніж про Велику Мадемуазель. Хоча її внесок у моду не можна недооцінювати, упевнена наш колумніст Олександра Костіна.

posts-to-db-Фото 1

Важка дитина

На початку осені 1890-го в римському палацці Корсіні, в сім'ї аристократів-інтелектуалів народилася Ельза Луїза Марія Скіапареллі. З ранніх років у характері та прагненнях малюка простежувався вплив старовинного роду, серед якого були астрономи та вчені.

Не дивно, що Ельза захоплено слухала розповіді батька про іслам та Середньовіччя, з цікавістю вивчала стародавні культури та зачитувалася грецькою міфологією. Як губка, вона вбирала в себе історію мистецтв, любила живопис та театр.

Дитиною Скіап була важка, і це не змінилося. Навколо безперервно повторювали, що вона некрасива, а ось її сестра гарна; зрештою вона цьому повірила і почала шукати способи стати чудовою. Покрити обличчя квітами, засипавши себе насінням, перетворивши його на райський сад, - як це чудово ... Ось росли б у неї на обличчі квіти - і стала б вона єдиною у світі! 

-
так писала про себе в третій особі Ельза Скіапареллі автобіографії «Моє шокуюче життя».

Темперамент фантазерки турбував батьків-консерваторів – тому було ухвалено рішення відправити доньку у закритий католицький пансіон у Швейцарії. У школі-інтернаті Ельза як чудово осягала грамоту, а й писала вірші – занадто відверто-еротичні і пристрасно-життєлюбні. Коли кричущі рими оприлюднили, автору було всього 14 років. Виняток із закладу не змусило довго чекати.

Британський слід

Після повернення до підконтрольного батьківського будинку в Римі юна Скіапареллі продовжила свою освіту: до наук, мистецтва, філософії та математики додалася ще й скульптура. Але потяг до дослідження світу і пригод було не вгамувати.

posts-to-db-Фото 2

При першій же нагоді Ельза зірвалася до Лондонакуди її покликала подруга на посаду гувернантки у заміському будинку. Ще однією причиною «втечі» було бажання звільнити себе від шлюбу з молодим чоловіком, якого знайшли для неї мати з батьком.

Відвідуючи в Англії у вільні дні лекції з теософії, італійка випадково познайомилася з викладачем-окультистом графом Вільямом де Вендтом де Керлором. У свої 23 роки, раптово вискочивши заміж за чоловіка з прекрасним родоводом і абсолютно порожньою кишенею, дівчина бідувала. Чоловік виявився абсолютно безнадійним у побуті, витрачав її гроші, задивлявся на кожну спідницю і був шахраєм, а не екстрасенсом із численними дипломами.

1919-го пара переїхала до Нью-Йорка. Там за рік у них народилася донька Марія Луїза Івонн Радха (на прізвисько «Гого») з церебральним паралічем, і горе-батько покинув сім'ю та пішов до коханки. Ельза всередині ніби зачерствіла, і жодному чоловікові згодом

не вдалося отримати над нею повну владу; дуже вимоглива до себе, сама здатна багато дати, вона так і не зустріла чоловіка, який став би їй необхідним.

Вдале знайомство

З'їхавши з малюком у крихітний готель, Ельза намагалася хапатися за будь-яку справу: писала сценарії для Голлівуду, працювала перекладачем у торговій фірмі Але фінансова ситуація залишалася плачевною.

На щастя, чорна смуга таки змінилася білою: одного разу педіатр Марії, співчуючи бідній молодій мамі, познайомив її з Габріель Пікабіа – колишньою дружиною відомого паризького художника-абстракціоніста Франсіса Пікабія. У Великому яблуку у Габі був свій магазин французького модного одягу, і вона підшукувала персонал, обізнаний з арт-течі, мов і малювання. Скіапареллі стала ідеальним кандидатом. З цього моменту розпочалися шлях Ельзи у дивовижному світі моди та багаторічна дружба з американською богемою – художниками та фотографами – Марселем Дюшаном, Ман Реєм та бароном Адольфом де Мейєром.

posts-to-db-Фото 3

У 1922 році дівчина перебралася в Париж. Окрім співпраці з Пікабіа, Ельза знайшла собі місце в антикварній лавці серед розкішних предметів мистецтва Вона багато малювала «в стіл», робила ескізи дивовижних нарядів і знала, що одного разу з цього щось вийде.

У її голові крутилася думка: «Створити те, що ніхто не захоче купити заради зміцнення свого статусу, але всі захочуть на це подивитися і сказати: "Який жах!"».

Її творчість – це, перш за все, спроба перенести настанови сюрреалізму в область конструювання костюма, –

відзначали пізніше критики. 

До речі, вона ніколи не навчалася технічним навичкам виготовлення одягу, драпірувала тканину прямо на тілі, іноді використовуючи себе як модель.

posts-to-db-Фото 4

Випадок звів її зі знаменитим модельєром, творцем Будинку моди Полем Пуаре. Коли Ельза створила для Габі сукню для балу-маскараду, вона справила справжній фурор і отримала позитивні відгуки самого Поля. Пізніше Пуаре став для неї наставником та вірним порадником. Також серед її нових товаришів з'явились Жан Кокто, Пабло Пікассо, Сальвадоро Далі, Андре Бретон та Крістіан Берар.

Міцні зв'язки

Якось у Скіап гостювала знайома з Америки, на якій був елегантний, пов'язаний светр вручну. Ельза своїм зорким оком відразу побачила в ньому щось вагоміше. Як виявилося, його створила вірменка, яка жила у Парижі. Коли Скіапареллі розшукала майстриню та зробила замовлення (Светр з в'язаним у вигляді метелика, контрастним за кольором бантом), це був справжній фурор. Жінки стали партнерами з бізнесу.

posts-to-db-Фото 5

Разом вони розробили перші моделі нарядів: светр, пов'язаний вручну з мотивом тромплей («обман зору»), чорно-білий, кольоровий, з бантом, геометричним візерунком, скелетом (візерунок у вигляді омарів потім перекочував на інші види одягу), з пронизаним серцем , з матроськими татуюваннями, африканськими малюнками.

їх пуловер стали носити актриси та знаменитості різного віку.

Вісімдесят відсотків жінок побоюються виділятися і бояться, що скажуть люди, тому купують собі сіренький костюм. Краще набратися сміливості, щоб відрізнятися від інших,

- безапеляційно відзначала Ельза.

Сміливості вистачило тоді багатьом – замовлень на светри було не перерахувати.

Погляд новатора

Потім Скіапареллі вдалося отримати велике замовлення від фірми Штраус на спортивний одяг та прославитися. На Рю-де-ля-Пе під вивіскою Pour le Sport відкрився модний Дім Скіапареллі з речами для гольфу, тенісу, пляжного відпочинку та верхової їзди. А в 1928 вона ще більше розширила свою діяльність, випустивши перший аромат S.

posts-to-db-Фото 6

Віддавши кілька років спортивному одязі, Скіапареллі взялася за створення вечірнього вбрання і знову здивувала громадськість. Ельза пішла наперекір усталеним нормам і стала експериментувати з лініями та деталями, що створюють ефект асиметрії.

posts-to-db-Фото 7

Довга сукня-футляр її авторства з чорного крепу у поєднанні з білим жакетом та шарфом, перекинутим через спину, вже незабаром стала еталоном елегантності.

Вона першою почала шити з твіду (а всі сучасники лише намагалися копіювати її ідеї), запровадила фірмовий колір shoking pink (відомий сьогодні як фуксія), не боялася грати з палітрою

Перший купальний костюм із двох частин тілесного кольору, що неймовірно шокував буржуазну публіку, - теж її рук справа. А ще Скіап запропонувала прототип сучасного комплекту – універсальний костюм із шести предметів, який разом із аксесуарами став знахідкою для гардеробу француженок.

Епоха сюрреалізму

Сальвадор Далі розпочав колаборацію з Ельзою Скіапареллі у 1935 р. Тоді художник запропонував Ельзі вирізати статті зі згадкою її імені та помістити їх на шовкову хустку. Так з'явився перший газетний принт на одязі – його досі цитують багато дизайнерів у колекціях. 

Потім було просте біле шовкове вечірня сукня з малиновим поясом та «сюрпризом» – на його спідниці був намальований гігантський омар авторства Сальвадора Далі.

posts-to-db-Фото 8

Разом вони сконструювали та сукня-скелетон для колекції «Цирк» – строге чорне вбрання із крепу, в якому використовувалися стьобані клапті для створення імітації ребер, хребта та кісток ніг.

Битва титанів

Світ, звичайно ж, пам'ятає та її протистояння з Коко Шанель – боротьбу сюрреалізму та класики. Подейкували, що на одному із заходів Коко посадила конкурентку на пофарбований стілець, а Скіап на помстуІсувала карикатурні зображення опонентки на своїх виробах.

При цьому на запитання «Чи заздрите ви успіху Ельзи Скіапареллі?» Коко Шанель парирувала:

Та ні, що ви? Це нікому не відома італійська художниця, яка лише шиє одяг!

Шедеври «невідомої художниці» проте носили Грета Гарбо, Марлен Дітріх та Джоан Кроуфорд, Кетрін Хепберн, Мей Вест та інші зірки.

posts-to-db-Фото 9

 

Час прощання

Європейська та заокеанська слава Скіапареллі тривала аж до появи стилю New Look від Крістіана Діора - Більшість жінок у повоєнні роки захотілося бути просто красивими, а не шокуючими (нехай і в хорошому сенсі).

posts-to-db-Фото 10

Ельза продовжувала працювати, вигадуючи нові моделі, але фінансові труднощі змусили 1953 р. закрити її Будинок моди. Але на цьому творчість не закінчилася - вона відкрила в собі письменницькі здібності і вже за рік опублікувала автобіографію «Моє шокуюче життя».

Шлях відкритий для тих, хто володіє волею, честолюбством, повагою до праці та даруванням,


- писала вона.

posts-to-db-Фото 11
Будучи вже немолодою жінкою, вона жила то з дочкою та її сім'єю, то сама.
Не маючи сильного здоров'я, та й втративши улюблену роботу, Скіап зовсім здала. Ельзи Скіапареллі не стало 13 листопада 1973 р. Вона пішла з життя у віці 83 років у Парижі, через 20 років після випуску своєї останньої колекції. Її зрадили землі в шовковому костюмі того самого «шокуючого» рожевого кольору.

 Колажі: Галя Оболенська