Small Talk: Кирило Харитонцев, дизайнер KIR KHARTLEY про колекцію до свята Івана Купала
Kir Khartley в колаборації зі стилістом Андрієм Янко розробили лінію вишиванок «Kupala» присвятивши її слов’янському святу Івана Купала, що має глибоку історію з дохристиянським корінням. Про роботу над колекцією та своє ставлення до української традиції дизайнер розповів Marie Claire.
Як виникла ідея колаборації?
Зараз час який потребує об’єднання, в такому напруженому стані лише сумісні зусилля допоможуть творити наше майбутнє, ми могли дозволити собі бути поодинці до війни та займатися своїм розвитком, втілювати ідеї незалежно, але нові реалії вносять корективи… Ми віримо що українці неймовірна нація і навіть лиходійство зі сторони росії не зупинить нас у своїх проявах! Ми не можемо не діяти у своїй сфері, інакше її просто не стане. В перші місяці війні вирішили, що зараз просто необхідно популяризувати культурну спадщину, шляхом переосмислення вишиванок на сучасний лад. Сила нації в єдності та пошановуванні своєї культурної ідентичності, а вишиванка є сакральним символом що зберігає в собі коди та досвід нації. Поки живе вишиванка, живемо і ми. Ми сконцентрували увагу на створені чотирьох вишиванок-унісекс. Кожна має свій незалежний зміст та закодовані обереги в орнаменті вишивки. На створення цієї лінії в нас пішло півтора місяці, більшість з перших зразків ми вишивали власноруч.
Перш ніж приступити до стилізації, потрібно було вивчити питання кодування українських символів в орнаментації, цікаво що візуально є деяка схожість української орнаментики з африканською та мексиканською.
Чому саме це свято надихнуло вас на колаборацію?
Лінію вишиванок «Kupala» ми присвятили слов’янському святу Івана Купала, що має глибоку історію з дохристиянським корінням. Квінтесенцією свята є очищення за допомогою вогню та води — давня форма магічних дій.
Нас надихнула ідея очищення як символ нашого скорого мирного життя. Це свято ми розглядаємо як можливість звернення до глибинних, стародавніх енергій наших пращурів що мають потужну силу оберега.
Що для вас стало відкриттям під час роботи над колекцією?
Перш ніж приступити до стилізації, потрібно було вивчити питання кодування українських символів в орнаментації, цікаво що візуально є деяка схожість української орнаментики з африканською та мексиканською. Вражає що на різних континентах є такі схожі композиційні рішення. Але ця схожість лише на перший погляд, бо зміст та значення української символіки є унікальним саме для наших територій. Цікаво що поєднання символів в єдині композиції мали індивідуальне значення залежно від майстрині яка вишивала та того для кого вишивали.
Ви схильні до містифікацій? Вірите в них?
Ми віримо в те що якщо ми чогось не бачимо то це не означає що цього немає. Однозначно віримо в енергію людей, але не поспішаємо цю віру систематизувати (усміхається). Вважаємо, що потрібно триматись своїх релігійних традицій, якщо вони не суперечать реаліям сьогодення. Бо вони формують нашу особливість! Найулюбленіші — це свята Пасхи та Івана Купала, які мають багато дохристиянських ритуалів, що заворожують своєю містикою.
У вас в гардеробі є вишиванки? Як часто ви їх носите?
Зазвичай ми носимо вишиванки на національні та релігійні свята, але звісно ми на тому не обмежуємось, тямущо в цій красі хочеться жити як умога більше, зазвичай ми не чекаємо особливого привіда для того щоб одягнути вишиванку, радуємо себе та інших і за календарними святами.
В нас у кожного є по дві вишиванки, але вважаємо що повинно бути більше, на кожен випадок життя.
Зараз триває війна, який антивоєнний витвір мистецтва ви вважаєте шедевром?
У воєнний час найцінніше — це неймовірна єдність українського народу в опорі. А до витворів мистецтва я б ризикнув віднести ситуаційні «перли» народного опору, які знаходять відображення в мемах, що гуляють інтернетом та навіть картинах сучасних українських авторів: як дрон, збитий банкою консерваних огірнків; мужні жінки, що йдуть на танки з голими руками; хитрі дідусі, які годують окупантів отруєною бринзою.
Фото надано пресслужбою
Фотограф: Влад Кривохвіст
Стиль: Кирило Харітонцев та Андрій Янко
Макіяж: Роксолана Бойчук
Моделі: Ніка Ликова, Марія Громко, Сергій Танцуй
Читайте також: SUSTAINABILITY TALK: УКРАЇНСЬКИЙ СТАЛИЙ БРЕНД ДЕРЕВ’ЯНИХ ПРИКРАС NUKO