Наприкінці минулого року авторитетне британське видання The Guardian визнало платівку «Madrigals» київського композитора та артиста Heinali (Олега Шпудейко) альбомом місяця. Сергій Гулюк, колумніст «Marie Claire» та автор телеграм-каналу «Нежность» поговорив з Heinali про модульний синтез, інструменти Середньовіччя, музику до комп’ютерних ігор, та локдаун.
Автор іншого, не менш впливового медіа Fact Magazine не стримував компліментів: «Бездоганне почуття інтриги, ностальгії та дива». Під сценічним псевдонімом Heinali (це назва одного з вітрів на планеті-пустелі Арракіс у романі Френка Герберта «Дюна») Олег записує музику і виступає вже понад десять років, але на власний сором, про талановитих артистів, які знаходяться поруч, ми іноді продовжуємо дізнаватися із західних медіа.
«Madrigals» – чудовий медитативний альбом, натхненний поліфонією епохи Відродження та пізнього Середньовіччя. Сам автор порівнює його із чудернацьким садом з хитромудрими фактурами.
За яких умов та обставин створювався та записувався альбом «Madrigals»? Що, так би мовити, надихало або вплинуло на її створення?
«Madrigals» – це плід моєї любові до старовинної музики і мого інтересу до модульного синтезу. Старовинною зазвичай називають західноєвропейську музику створену аж до 18 століття. Але для мене особливо важливими є періоди Середньовіччя і раннього Відродження – саме тоді народжувалася і ставала домінуючою поліфонія. Уявіть собі величезний сад, у якому одночасно співає багато різних птахів. Усі ці птахи – різних видів, і мелодії у них відрізняються, вони не схожі одна на одну, але усі разом вони утворюють одну музику, єдине звучання. Це багатоголосся – і є поліфонічна музика, ну а композитор у даному випадку грає роль садівника.
Але як поєднати старовинну музику із сучасним синтезатором?
Я був зачарований поліфонією багато років, але знайти цікавий спосіб роботи з нею мені вдалося лише нещодавно – декілька років тому у мене з’явився модульний синтезатор, і я виявив, що на ньому можна реалізувати генеративну, тобто «самограючу» поліфонію. Далі я звернувся до музикантів, що грають на старовинних інструментах, і ми записали з ними імпровізації, які було вплетено в електронну поліфонічну фактуру. Уявімо це наступним чином: у цьому нашому саді стоїть пергола. Вона складена зі штучної геометричної конструкції. Настає весна, і в’юнкі рослини поступово її обплітають чудернацькими, живими формами.
Читайте також: ЛАГІДНИЙ MUSIC-ДАЙДЖЕСТ: ЛОКДАУН
Як давно ви захопилися саме Середньовічною музикою?
Свідомо я почув її близько десяти років тому. Але більш уважно почав до неї ставитися відносно недавно. Із середньовічних композиторів мої улюблені – Хільдегарда Бінгенська, Леонін, Перотін, Гійом де Машо, Йоханес Окегем. Слово «композитор» я вживаю тут дуже вільно, у той час такого терміну взагалі не було, як і концепції авторства (принаймні – у сучасному розумінні). Приміром, Леоніна та Перотіна називали органістами, але не тому, що вони грали на органі, а тому що писали органуми – віртуозні поліфонічні твори для вокального ансамблю. А органістів називали організаторами.
Із середньовічною музикою існують певні складнощі. Музична нотація у той час була дуже умовною, це було дуже схоже на шпаргалку для імпровізації, аніж повноцінний нотний запис твору. Інша, на мій погляд, серйозна проблема – у тому, що середньовічного слухача більше немає, і ми можемо лише здогадуватися як ця музика сприймалася раніше. Приміром, григоріанські хорали для багатьох нині – це досить стримана, умиротворена музика, але з літературних джерел ми знаємо, що люди Середньовіччя могли відчувати досить потужні переживання, коли їх слухали.
У вас гарні теоретичні знання того періоду. Ви здобували, певно, вищу музичну освіту?
У мене немає академічної музичної освіти, я – самоучка, і музикою почав займатися майже випадково, у 2003 році. Ця випадковість поступово і болісно перетворювалась у захоплення, а захоплення – ще болісніше ставало професією. До того періоду, коли з’явилися перші комерційні замовлення був дуже важкий час, який мені дивом вдалося пережити.
Знаю, що ви багато виступали за цей час, у тому числі – й за кордоном. Які виступи запам’яталися найбільше?
Зазвичай пригадуються ті виступи, де щось пішло не так, а про класні – і сказати іноді нема чого. Але я хочу згадати свій виступ у Стамбулі у прекрасному Центрі мистецтв Zorlu PSM у 2019 році. Для нас це може видатись дивним, але місцеві організатори мені розповіли, що такі центри у Стамбулі часто споруджують приватні забудовники поблизу своїх торговельних центрів, і не шкодують на них грошей. Виступ організував британський лейбл «Injazero Records», де виходить моя музика, це була спеціальна шоукейс-програма на великому місцевому фестивалі. Приємно здивувало те, що абсолютно все було ідеально організоване – весь персонал тоді працював, немов годинник, і весь розклад було продумано до дрібниць. У нас, на жаль, не завжди так буває.
На «Madrigals» звучать середньовічні інструменти – лютня теорба та барочний альт – як вони змінили звучання альбому, і чи важко ці інструменти було знайти для запису?
Це, швидше, барочні інструменти. Хоча лютня вже звучала і у Середньовіччі, але архілютня, яка звучить на альбомі, з’явилася лише на початку 17 століття. Ці інструменти не лише змінили звучання, але й народили новий зміст – тобто пергола у саді, яку ми вже згадували, не лише вкрилася живими в’юнкими рослинами, але й зі сходом сонця заграла тінями. Важливу роль також зіграв блискучий супроводжувальний текст до платівки від Саші Андрусик з музичної агенції «Ухо». А от самі старовинні інструменти знайти було не дуже просто, частково через те, що в Україні не розвинута сцена старовинної музики. Я звернувся до тих музикантів, яких вже знав, і з якими довелося попрацювати на інших проектах.
Які ще інструменти було використано під час запису?
У Києві ми записали Ігоря Завгороднього (барочний альт) і Максима Коломійця (барочний гобой), у Лондоні – Ендрю Меджінлі (архілютня). До речі, з Ендрю ми вже працювали у Великобританії декілька років тому, коли я писав музику до хореографії. Тоді матеріал теж було взято із старовинної музики, але метод роботи був іншим.
Яким чином почалася співпраця з лейблом «Injazero»? Хто на кого вийшов?
Вони самі мені написали, і повідомили, що мене їм було рекомендовано. Спочатку їх цікавив мій ранній невиданий матеріал, який згодом увійшов на платівку «Anthem». А вже з наступної платівки – «Iridescent» мені вдалося розповідати нову історію – це були перші обережні спроби роботи з генеративною поліфонією. Наприкінці неї було вказано подальший вектор мого руху, тобто на альбом «Madrigals». А новий альбом, над яким я зараз працюю, і у якому звертатимуся до органумів школи Нотр-Дам 13 століття вже буде розвивати ідеї «Madrigals».
Читайте також: СНИ ПРО ДЕЩО БІЛЬШЕ: ЯК УКРАЇНСЬКІ МУЗИКАНТИ ПІДКОРЮЮТЬ ЗАКОРДОННИЙ РАДІОЕФІР
Це правда, що ви писали музику до комп’ютерних ігор? Чи є щось особливе у її створенні?
Так, мені пощастило написати музику до «Bound» для Playstation 4. Це досі один з моїх улюблених комерційних проектів. Особливість гральної музики у тому, що вона часто буває динамічною. Тобто, якщо наприклад у фільмі композитор створює музику до конкретної сцени, де є початок і кінець, вона зафіксована у лінійному часі, то у комп’ютерній грі гравець може повернутися у те місце, де вже був, і кожне проходження рівня буде унікальним. Відповідно, необхідна музика, яка б у реальному часі реагувала на ці зміни. Для цьогомузика пишеться, так би мовити, нашаруваннями. Створюється, приміром, 8-10 шарів для окремого рівня гри, які вмикаються, або вимикаються по її ходу. Кожен відповідає за якісь зміни, нові настрої та атмосферу, і усі вони мають працювати одне з одним у будь-яких комбінаціях. Така собі головоломка, але згодом звикаєш.
Розкажіть про спільний проект разом із вашим батьком (Володимир Шпудейко – відомий український актор, хореограф, і танцівник – С.Г.), це, наскільки я знаю, було поєднання музики і танців?
Проект зветься SynthTap. Це танцювальний перформанс, хореографічне шоу, де поєднуються степ та модульний синтез. Звук танцю оброблюється синтезатором, і буквально створює музику на льоту. Батько давно займається степом, і одна з проблем, з якою він свого часу зіткнувся – це невідповідність звуку степу на запису (або навіть під час виступу) тому звукові, який він чує, точніше – переживає, коли танцює. Декілька років тому він розробив спеціальний інструмент, який максимально достовірно передавав це звучання, і він запропонував мені поекспериментувати з модульним синтезатором. Але більш складним завданням було створення форми повноцінного перформансу, і, судячи з різноманітних позитивних відгуків, нам це вдалося.
Як ви особисто переносите локдаун? Чи сприятливо він впливає у творчому розумінні? Сумуєте за аудиторією, живими виступами?
Стало важче, прибутки стали меншими, але музична індустрія поступово адаптується до нових умов. Приміром, близько року тому ми з Олексієм Шмураком, композитором та саунд-артистом, запустили щотижневий освітньо-розважальний подкаст про музику – АШОШ, який записуємо дистанційно. Живих виступів не вистачає, але занадто за ними не сумую, тому що це майже завжди компромісний формат, у якому часто непросто донести свої ідеї до аудиторії. І у мене з’явилося значно більше часу на читання, вивчення музики, та роботу над наступними альбомами.
Як ви відреагували, коли вас і вашу роботу відзначили у The Guardian?
Мені, звичайно ж, було дуже приємно, особливо враховуючи купу потрачених зусиль, не лише моїх, але й усієї команди, яка над ним працювала, і майже втричі перевищений бюджет на запис. Це і чудова новина для лейблу InjazeroRecords, тому що це був вже другий реліз високо оцінений The Guardian у 2020 році, особливо враховуючи, що це невеличкий незалежний приватний лейбл. Але було б добре, якби ми коли-небудь навчилися формувати власні аутентичні цінності без озирання на думки «авторитетних західних видань». Тобто, щоб коли The Guardian відкриє нового українського артиста, і він прозвучить на BBC-6, ми сказали би щось на кшталт: «Дякуємо, ми і без вас це знаємо!».
Альбом Heinali «Madrigals» можна прослухати тут.
Фото надані Heinali
Читайте також: ХТО У ДОМІ ХАЗЯЇН? ЯК У ДЕВ’ЯНОСТІ РОКИ ВІДБУВАВСЯ УКРАЇНСЬКИЙ МУЗИЧНИЙ РЕНЕСАНС