Якби Сальвадор Далі жив у наш час, він, напевно, міг би розповісти нам безліч цікавих прийомів, як вийти за рамки звичного мислення. Адже, будучи великим оригіналом, натхнення художник шукав також незвичайними способами. Найзнаменитіший з них – трюк з бляшаним посудом: Далі сідав на диван, клав руку на підлокітник, в руку брав ложку, а на підлогу ставив залізну миску. І починав засипати. Якоїсь миті рука розслаблялася, ложка з гуркотом падала в миску і будила Далі. У цьому прикордонному стані між сном і дійсністю до художника і приходили найцікавіші образи, які він називав гіпнотичними.
Інший медитативний підхід використовував Леонардо да Вінчі. Вчений сідав за стіл і починав креслити каракулі, проводячи в такому стані годину на день. Поки да Вінчі «дудлив» (від англ. Doodle – машинально малювати), у його голові народжувалися великі ідеї.
Читайте також: Роман Щербаков про те, що таке «дудлінг» і навіщо він нам потрібний
Звичайно, далеко не кожен з нас здатний творити геніальні речі, як Вінчі або Далі, але професор у галузі освіти та психології Р. Кіт Сойєр вважає, що «ніхто не народжується надзвичайно креативним. Психологи, які вивчали це питання, відкрили, що креативність заснована на когнітивних процесах, які притаманні кожній людині. Креативність – не результат якоїсь чарівної ділянки мозку, яка в одних є, а в інших відсутня. Щоб фонтанувати ідеями, вам потрібно багато працювати та бути наполегливим». Сойєр написав на цю тему цілу книгу під назвою «Пояснюючи креативність: наука людських інновацій», де детально пояснює свою точку зору.
У книзі «Міфи про креативність» (The Myths of Creativity) Девід Буркус, професор менеджменту в Університеті Орала Робертса, наводить десятки прикладів найпопулярніших, але безуспішних спроб відшукати природу креативності і тим самим доводить: нестандартне мислення не передається у спадок. з нас. Тобто будь-який здатний якщо не винайти кульковий підшипник, то хоча б вигадати оригінальну ідею для нового проекту.
Читайте також: Як змусити час працювати на вас
Але ще якихось шістдесят років тому, бажаючи знайти джерело нестандартного мислення, вчені наплювали на заповіт Ейнштейна про кремацію і через сім годин після смерті генія стали вивчати внутрішній устрій його голови. Виявилося, що мозок відомого фізика практично нічим не відрізнявся від мозку футболіста, який заснув на автобусній зупинці бездомного. Що для одних розчарування, для інших шанс.
Питання “Як стати креативним?” ставив собі і філософ Едвард де Боно, коли допомагав компаніям на кшталт IBM або British Airways навчати персонал. Варто зазначити, що де Боно досі живий і вважається визначним експертом у галузі творчого мислення, а також автором багатьох книг. Він пояснює роботу мислення так: більшість людей використовують готові шаблони для вирішення завдань. Наприклад, якщо у будівлі оголосили пожежну тривогу, потрібно дзвонити на гарячу лінію “101”. Коли шаблон не спрацьовує, людина не намагається знайти інший, а шукає рішення у межах існуючого чи панікує. Такий тип мислення називається вертикальним.
Де Боно вважає його неефективним і пропонує найкращу альтернативу – латеральне (від латів. «бічне») мислення, яке засноване на парадоксах та збоях шаблонів. Скориставшись ідеєю де Боно, музикант Брайан Іно та художник Пітер Шмідт придумали дуже дивну цікаву гру, що допомагає вивести мозок із творчого ступору за секретним маршрутом.
Читайте також: Гід з найцікавіших настільних ігор
Суть гри полягає в наступному: у вас є набір із 120 карток, на яких написані незвичайні поради. Наприклад, «Приберіть двозначності і перетворите їх на подробиці», «Поважайте свою помилку як прихований намір» або «Використовуйте стару ідею». Фішка в тому, що, скориставшись підказкою, дві людини можуть побачити різні рішення однієї проблеми.
До речі, спочатку Іно та Шмідт задумали набори «Обхідних стратегій» як новорічні побажання для близьких друзів. Але згодом гра стала настільки популярною, що була перевидана чотири рази, востаннє – 1996 року.
Прийнято вважати, що якщо ви «жайворонок», то виконувати складну розумову роботу слід до полудня. Для «сов» це, навпаки, друга половина дня, що плавно переходить у ніч. Але нещодавні дослідження, проведені психологами Маріке Віт та Роуз Закс із Мічигану, показали, що за більш креативну роботу варто прийматися, коли організм відчуває фізичну та розумову втому.
Читайте також: Як це працює: цікаві факти про головний мозок
У ході дослідження вчені попросили респондентів вирішувати аналітичні та логічні приклади. Перші вимагають систематичного підходу без будь-якого креативу. Під час других, навпаки, на вас має знизитися осяяння за межами очевидного рішення. Тобто ви відволікаєтеся від заданих умов, втрачаєте фокус і знаходите вихід. І ось ця розфокусованість якраз властива часу доби, коли ми вважаємо себе недієздатними: «сови» – вранці, «жайворонки» – увечері.
Очевидно (хоч і не всім), що навмисно доводити свій організм до знемоги заради нової ідеї, наприклад, рекламного слогана як мінімум нерозумно. Але спробувати хоча б ненадовго вийти за межі зони комфорту і зробити те, чого не робив раніше, – найболючіший і вірний спосіб стати на шлях творчості. Щоправда, тут важливо засвоїти, що кожен має свій рівень стресу, і на якомусь етапі спроба нестандартно мислити може призвести до нападу паніки.
Ще в 1960-х американський невролог Пол Маклін сформулював триєдину модель людського мозку. Неокортекс відповідає за вищу нервову діяльність, лімбічна система – за емоції, а мозок рептилії підключається тоді, коли щось загрожує. Саме останній дозволив древньому людині вижити: у відповідь подразник він змушував його або бігти, або нападати.
Читайте також: Чи можна навчитися керувати своїми емоціями?
В активному стані ця зона блокує всі креативні можливості. Саме тому людина фізично не здатна творити, коли перебуває в умовах сильного стресу чи фрустрації. Згадайте про це, коли наступного разу у пошуках натхнення уявіть собі досвідченого руфера.
До 50-х років XX століття залишалося незрозумілим, навіщо людині носити в черепній коробці волоський горіх і чому б мозку не бути ідеально круглим. Перші відповіді отримав нейропсихолог Роджер Сперрі із Каліфорнійського технологічного інституту. В результаті своїх експериментів він з’ясував, що права і ліва півкулі працюють незалежно один від одного.
За ним пішли й інші вчені, серед яких – Джеррі, який доказав, що ліва півкуля – вербальна та аналітична, а права – образна та позачасова. Пізніше його роботи пояснили випадок художника-експресіоніста Ловіса Корінта, який розучився писати картини, коли у його правій півкулі утворилася пухлина.
На основі цієї теорії викладач мистецтва та доктор наук Бетті Едвардс ще у 60-х роках розробила методику правопівкульного малювання, яка лягла в основу кількох книг (Найпопулярніша з них – «Розкрийте в собі художника»). Її суть у тому, що під час малювання потрібно придушити роботу лівої півкулі мозку та дати волю правому. На практиці людина малює картинки-ілюзії, наприклад, дві особи, уважно вдивляючись у які ви виявляєте, що насправді на аркуші зображено вазу.
Тренуючись, ви проходите рівні від «бачення краю» до «бачення цілого» і зрештою навчитеся малювати. Який висновок? Креативність – лише результат знання методик і роботи над собою. Так, доведеться зробити зусилля, а потім можна закочувати очі та говорити «на мене зійшло».
Фото: Gettyimages