Sustainability Talk: український essential wear бренд Norba
Все буде свідома Україна!
В межах редакційного Sustainability Talk ми говоримо про свідоме споживання і акцентуємо увагу на тому, що українські сталі бренди не зупинили своєї роботи, навіть під час війни. На цей раз хочемо познайомити вас з Norba— essential wear брендом. Адже своїх героїв, що стоять на варті свідомого споживання варто знати в обличчя. Сьогодні говоримо із сестрами-засновницями бренду Ольгою та Оленою Норба.
Як народилась ідея створення бренду?
Історія Norba розпочалася у 2018 році. Це наш сімейний бізнес, і перша спроба працювати разом, бо ми походимо із різних сфер — фешн-менеджменту та юриспруденції. Нас обох поєднувала пристрасть до спорту — балет, йога і барре, бігання, пілатес, і саме з одягу для цих видів фітнесу розпочалася Norba. Із самого початку ми прагнули створювати одяг, який би ми особисто хотіли вдягати кожен день, у спортзалі та поза ним — мінімалістичні та довершені речі, що ідеально підходять для активного образу життя та буденних справ.
Звідки ви берете матеріали для створення своїх колекцій?
Усі тканини, що використовуються у виробництві одягу Norba, ретельно відбираються та тестуються нашою командою. Ми повинні бути чесними — не всі наші тканини на цей час марковані як sustainable, але ми постійно досліджуємо ринок та шукаємо сталі рішення для виробництва. Нашим пріоритетом є вибір тканин із натуральним, екологічним та органічним складом, а також із перероблених матеріалів.
Всі тканини ми шукаємо та привозимо з-за кордону. Наша головна особливість в контексті стійкого виробництва — це саме використання перероблених матеріалів. Наприклад, Econyl — матеріал з переробленого пластику, пряжа Ecovero — з переробленого океанічного пластику. Також ми працюємо зі вовною мериноса з Португалії та Італії (вона піддається перероблюванню, а також є біорозкладною), іспанською органічною бавовною — це матеріал, виготовлений без використання хімікатів на органічних ґрунтах, він піддається перероблюванню. Ми думаємо також про довговічність речей: наприклад, акрил до вовни додається з метою збільшити зносостійкість.
Що найголовніше у роботі sustainable бренду?
Найголовніше — й водночас найскладніше — знайти недороге та чесне рішення для виробництва речей. Зокрема, важливо відстежувати, скільки та яких матеріалів ми використовуємо, а також продумувати логістику доставлення тканин на виробництво та транспортацію готової продукції, адже в історії про сталий розвиток важливо пам’ятати й про карбоновий слід.
Norba створює одяг, який проходить випробування часом, як і з точки зору дизайну, так і з точки зору якості. Наш пріоритет — виробляти зносостійкі речі. Треба розуміти й пам’ятати, що не всі матеріалі з приставкою «еко» чи позначкою «перероблені» насправді sustainable. Наприклад, перероблені матеріали можуть бути не зносостійкими, адже це вторинна сировина, яка часто виготовляється з доволі ламких ниток. Своєю чергою це означає, що річ прослужить вам значно менше і швидше зіпсується. Тому ми завжди знаходимося в пошуках якісних тканин з перероблених матеріалів. Це процес постійного тестування матеріалів та виробів з них.
Окрім того, часто тканини з перероблених матеріалів більш жорсткі на дотик, в них не настільки приємно займатися спортом, вони не так прилягають до тіла. Нині ми використовуємо більш м’які та комфортніші матеріали — це є наш компроміс та наше чесне рішення. Наразі наші тканини не настільки sustainable, як би нам хотілося. Але ми знаходимося в постійному пошуку й впевнені, що зможемо знайти рішення, яке буде відповідати й потребам клієнтів, й потребам планети.
Як війна вплинула на вашу роботу? З якими труднощами довелося зустрітися?
Найбільш масштабна проблема була пов’язана з виробництвом, з яким ми працювали. Воно знаходилося у Харкові й зачинилося зі зрозумілих причин. Довгий час ми не мали доступу до стоку речей та тканин, навіть не могли їх перевезти в Київ.
Ми екстрено шукали нових підрядників та партнерів. З часом прийшли до створення свого експериментального цеху в Києві. На власному виробництві є можливість бути гнучкими, коли справа доходить до виготовлення роздрібних та гуртових замовлень. Тому тепер нам вдається не накопичувати та не відшивати зайві позиції, а виготовляти їх за потреби.
З повномасштабною війною стало складніше шукати шляхи доставлення товарів клієнтам за кордон. Через складність логістики збільшується карбоновий слід. Є ряд країн, які не доставляють матеріали в Україну, наприклад, деякі виробники з Італії. В таких випадках ми або шукаємо перевізників, які зможуть доставити ці тканини, або самотужки їх доставляємо. Кожна доставка — це індивідуальний випадок.
Як український споживач реагує на ваші sustainable капсули?
Ми сповідуємо принцип slow fashion й тим самим спонукаємо клієнтів уникати надмірного споживання. Наскільки нам відомо, лише невелика частка українських споживачів звертає увагу на sustainable аспект у виборі одягу, і на це може бути чимало причин. Окрім того, ми живемо в країні, де триває війна. В такі часи більшість людей навряд будуть пріоритезувати екологічність та сталий розвиток. Але через те, що в нас більшість продажів відбувається онлайн, ми точно не знаємо, чи зважають на це кінцеві споживачі. Проте, ми віримо, що наші клієнти обирають Norba також завдяки тому, що вони обізнані про нашу філософію сталого розвитку.
Чим ви надихаєтесь при створенні колекцій?
Жінками, яких ми бачимо в реальному житті — на прогулянці, у місті, в аеропорту. Як бренд, що заснований жінками для жінок, ми бачимо, що Norba стає не просто брендом одягу, а справжньою спільнотою однодумців — Norba Girls, які займаються спортом, вивчають психологію, медитують, приділяють увагу здоров’ю тіла та душі. Ми впевнені, що довершений одяг, який супроводжує нас у повсякденному житті, робить нас більш впевненими та цілеспрямованими.
Як ви вважаєте, чому так важко перейти на відповідальне споживання? Як можна мотивувати людей до цього?
Це важко, тому що вибір відповідального споживання часто потребує більше ресурсів — як матеріальних, так і внутрішніх. Складність полягає у тому, що немає умов або легких способів перейти на сталий образ життя. Однак, conscious living завжди починається з кожного з нас. Всі ми можемо робити маленькі кроки для того, аби ставати свідомішими та уважнішими до планети. В Norba ми намагаємося бути sustainable не лише в межах виробництва та діяльності бренду, а й навіть в офісі. Наприклад, у нас є 120-літрові спеціальні пакети для сміття від бренду, в які ми збираємо різні відходи. Ми оплачуємо доставлення цих пакетів на станцію перероблювання сміття NoWaste Ukraine. Серед цих відходів — офісне сміття, папір, пластик тощо.
Навіть увага до маленьких нюансів у споживанні товарів може змінити дуже багато. Це, наприклад, відображається у нашому пакуванні — а вибір клієнта щодо того, що робити з цим пакуванням, може подвоїти наші зусилля. Ми використовуємо паперові поштові конверти, які можливо перероблювати. На них написано, як правильно це зробити. Також можна здати на перероблювання й поліетиленову частину. Картонні коробки, у яких приходить товар, можна використовувати повторно: вони довговічні, в них можна щось зберігати, або повторно відправляти, або ж просто здати на перероблення. А у шоурумі ми видаємо покупки у тканинній сумці — вона підходить для багаторазового використання. Поліетиленові пакети, які ми використовуємо для опту, також піддаються перероблюванню. Опт — це великі обсяги, тому це важливо!
Читайте також: Sustainability Talk: slow fashion бренд ırÁro
Чи змінилося ваше життя після переходу на «зелену сторону»?
У світі, де «зелена сторона» поки не є нормою, жити складно. Сталий розвиток — це вибір, зобов’язання, перепони та рішення. Нам стало важче підбирати sustainable тканини, доставляти їх на виробництво, шити фінальні вироби. Окрім того, різні тканини вище оподатковуються залежно від типу та складу. Збільшилася кількість задач у роботі, адже це більш комплексний процес. Але це все того варте.
Якби вам випала можливість розв’язати глобальну проблему, то щоб це було?
Війна — це дуже не sustainable.