Все буде свідома Україна!
В межах редакційного Sustainability Talk ми говоримо про свідоме споживання і акцентуємо увагу на тому, що українські сталі бренди не зупинили своєї роботи, навіть під час війни. На цей раз хочемо познайомити вас з Wolnary — slow fashion брендом, адже своїх героїв, що стоять на варті свідомого споживання варто знати в обличчя. Сьогодні говоримо із засновницею бренду Ріною Куценко.
Як народилась ідея створення бренду?
Wolnary був створений у 2021 році. На той час я вже більше чотирьох років працювала у модельній сфері – саме звідси і випливатиме ідея створення бренду. За 4 роки я поспівпрацювала з величезною кількістю замовників як в Україні, так і закордоном: від невеличких масмаркет-магазинів до гігантів фешн-індустрії. В один момент я зрозуміла, що не можу закрити свою потребу в комфортному, але водночас жіночному і “eye-catching” одязі. Великою проблемою були на той час і залишаються досі, фаст-фешн корпорації, думаю, майже всі знайомі з проблематичністю цього явища, якщо ні – раджу почитати. Всі ці обставини і стали рушійною силою у створенні бренду.
Звідки ви берете матеріали для створення своїх колекцій?
На даний момент, всі закупівлі тканини я здійснюю в українських постачальників. Основне – це те, що зараз майже всі тканини ми купуємо у роздріб. Чому це важливо: купуючи тканину гуртом (часто метраж опту починається від 50 метрів) є великі шанси того, що метри залишків тканини будуть, в кращому випадку, лежати на складі, чекаючи свого часу, в гіршому випадку – викидатись, що призводить до колосального забруднення всіх складових екосистем. Звісно ж, в ідеалі потрібно розширювати базу постачальників саме якісних recycled матеріалів – такі є, але робота з ними потребує великих фінансових ресурсів і часу. Ми до цього впевнено йдемо.
Що найголовніше у роботі sustainable бренду?
Найголовніше в роботі Wolnary, саме як slow-fashion бренду – це враховувати реальні потреби клієнта та надавати йому якісну пропозицію, спираючись на наші цінності. Наша ідеологія – це стійке виробництво і любов до природи. Саме тому всі наші колекції та дропи не прив’язані до сезонів та трендів. Важливо також згадати, що ми завжди тримаємо low-stock. У нас на складі зберігається мінімальна кількість речей, у реалізації яких ми впевнені на 100%, більшу частину виробів починають шити вже після того, як ми отримуємо замовлення. Друге, але не менш важливе, це справедлива оплата праці кожного нашого співробітника. Нам важливо бути sustainable по обидві сторони: як для клієнта, так і всередині бренду.
Як війна повливала на вашу роботу? З якими труднощами довелося зустрітися?
У перші два місяці повномасштабного вторгнення робота бренду була повністю призупинена. На нашому акаунті ми почали висвітлювати все, що відбувається, іноді чіпляючи фешн тематику. На той момент я вела сторінки бренду самостійно. Розуміючи, що я не маю змоги приймати/відправляти замовлення, я дуже не хотіла втрачати ту невеличку аудиторію бренду, яка була на нас підписана. Все склалось якнайкраще, люди не відписувались, а головне – приходили нові. В квітні 2022 року я повернулась до Києва і перше чим я зайнялась – стратегією подальшого розвитку Wolnary. Вже через декілька днів після повернення були перші замовлення. 20% з продажів перенаправлялись на благодійність.
На той час майже всі вироби я відшивала сама на побутових швейній машинці та оверлоці, який отримала від батьків в якості подарунку на День народження. Поступово ми повернулись в течію і я зрозуміла, що сама більше не справляюсь. Наразі наша команда значно ширша, ніж була. Війна повпливала на кожного, але мені гріє душу те, що тим що бренд зараз працює, я підтримую не лише свою сім’ю, але і сім’ї наших співробітників.
Як український споживач реагує на ваші sustainable капсули?
Насправді, дуже позитивно. Більшість наших людей доволі глибоко ознайомлені з темою фаст-фешн і sustainable напрямком. Всі наші клієнти з розумінням відносяться до трішки довших строків пошиття та відправки. Але ми завжди намагаємось ввійти в положення клієнта і, коли айтем потрібен ”на вчора”, ми намагаємось зробити все можливе аби встигнути до потрібної клієнту дати.
Чим ви надихаєтесь при створенні колекцій?
Відповідь буде, можливо, банальною, але я завжди надихаюсь тим, що мене оточує. Починаючи просто гарними картинками в інтернеті, закінчуючи навколишнім світом. До прикладу я обожнюю роздивлятись різних комах: “принти” на крильцях метеликів, просто неймовірна палітра кольорів на панцирях жучків. Сюди ж віднесу морських скатів і мант – з ними та сама історія. Іншою категорією будуть вінтажні покази відомих дизайнерів. У нас в колекціях часто проглядаються відголоски моди 90-х. Силуети, фактури та форми – тут я часто надихаюсь саме модою попередніх поколінь.
Як ви вважаєте, чому так важко перейти на відповідальне споживання? І як можна змотивувати людей до цього?
Відповідь проста – швидка мода це “дешево і сердито”. Зрозуміло, що масмаркет коштує дешевше. Але другою проблемою також є те, що всі ці корпорації працюють по одній відомій схемі: одразу після тижнів моди, де люксовими брендами були презентовані останні модні тенденції, вони відшивають, дуже умовно кажучи, “копії” цих трендових речей і продають їх по максимально доступним цінам. Шлях від high-fashion показу до старту продажів у масмаркет магазинах займає мінімальний проміжок часу. Звідси і випливає надмірне споживання: продаються трендові моделі, які будуть не на часі вже через 1-3 сезони.
Як мотивувати? Насправді, як я і казала вище, дуже велика кількість людей в Україні вже йдуть по sustainable шляху, або починають. Розповідаючи людям про переваги slow-fashion, поглиблюючи і свої, і їхні знання в цьому напрямку ми вже мотивуємо їх переходити на відповідальне споживння. Зараз в Україні є велика кількість sustainable брендів, всі вони створюють дійсно крутий, якісний та унікальний продукт – це вже і є для багатьох людей спонуканням купляти саме у таких брендів.
Чи змінилося ваше життя після переходу на «зелену сторону»?
Якщо брати як приклад саме нашу нішу: мій гардероб змінився так точно. Золоте правило – в гардеробі майже все з усім має поєднуватись. І саме за таким принципом і працюють slow-fashion бренди, Wolnary точно. Коли твій гардероб упорядкований, коли ти знаєш, що купуючи, до прикладу, топ Wolnary, він підійде під будь-який низ, починаючи спідницями, закінчуючи різноманітними джинсами – це і є те саме свідоме споживання. Та і в цілому легше жити коли підбір образу не займає багато часу, бо про це вже подбала команда бренду. Ну і звичайно ж, не будемо забувати про мінімізацію, банально, пластикових пакетів і соломинок. Ви і не помітите як будете ходити по магазинам із шопером та пити каву з металевої соломинки, а для довкілля це буде вже важливим кроком.
Якби вам випала можливість вирішити одну глобальну проблему, то щоб це було?
Дивлячись на поточну ситуацію в нашій країні, неможливо не сказати, що це була б проблема збереження миру…