Sustainability Talk: український сталий бренд одягу Voit
Все буде свідома Україна!
В межах редакційного Sustainable Talk, який ми говоримо про свідоме споживання, і це чудова новина, адже українські сталі бренди не зупинили своєї роботи, навіть під час війни. Тому ми хочемо познайомити вас з Voit, адже своїх героїв, що стоять на варті свідомого споживання варто знати в обличчя. Сьогодні говоримо із засновницею бренду Людмилою Пустовойт.
Як народилась ідея створення бренду?
Сфера моди захоплювала мене з дитинства, я обожнювала одяг і все, що з ним пов’язано. Пам’ятаю як будучи ще зовсім маленькою я копалась у бабусиній шафі з одягом часів її молодості, комбінувала фактури, складала образи та приміряла фактично все, що траплялось мені на очі.
Певно, зачатки дизайнера в мені прокидались ще тоді, адже я могла з легкістю перешити якусь річ, десь підрізати, десь підлатати і насолоджуватись. Мені подобалось створювати щось особливе, індивідуальне, що буде повністю відповідати моєму стану душі, а ще – мати за собою історію.
Часто ми не замислюємось над цим, але ж насправді за самою навіть найпростішою річчю прихована особиста історія сотень людей, які створюють тканини, фурнітуру, дизайн. Зазвичай, ми навіть не замислюємось про довгий шлях, який проживає будь-яка, навіть найпростіша сорочка, перш ніж опиниться в руках своєї люблячої власниці.
Особисто для мене створення одягу це, свого роду, спілкування з людьми – голос, яким транслюю важливі моєму серцю ідеї, надихаюсь і надихаю, наповнююсь сенсом та енергією. Тому після затяжного періоду вагань і страхів зробити перший крок, я почала рухатись в напрямку мрії свого життя з усією відповідальністю: навчалась у сфері fashion-дизайну, консультувалась зі спеціалістами, багато практикувала і, як результат, створила бренд VOIT.
Ідеї та концепції, які несе наш бренд, кидають виклик статусу кво, кидають виклик створеним рамкам, якими ми не бажаємо обмежуватись. Ми віримо у те, що весь світ і кожна людина окремо заслуговує кращого і ні за яких умов не має погоджуватись на менше!
Ми виступаємо проти правил fast fashion та швидкоплинних трендів, надмірного споживання, речей на один сезон. Ми вважаємо, що кожна одиниця одягу має бути особливою, нести сенси та цінність – вона має бути частинкою душі, частинкою нас самих.
Незважаючи на те, що ми ще досить маленькі, ми щиро віримо в наш проект і робимо все, щоб якомога більше людей могли заглибитись в цю тему, розділити наші цінності і закохатись у те, що, на нашу думку, є майбутнім сфери fashion.
Звідки ви берете матеріали для створення своїх колекцій?
Для наших колекцій ми використовуємо дві категорії матеріалів: базу та вставки з вінтажу.
Вінтажні тканини це просто наш скарб, ті самі «речі з історією», про які я згадувала раніше, і які з дитинства так запали мені в душу. Їх передала мені бабуся. Вона все життя пропрацювала на швейній фабриці, яка відшивала замовлення на ринок Західної Європи та Америки і тканинки, відповідно, також отримувала звідти, − з того казкового закордону, де, так здавалось, було все. Після пошиву об’ємних замовлень залишалося багато матеріалів, які зазвичай знищувались або ж відправлялись на смітник. Однак (навіть в ті часи!) створення додаткових відходів було болісним для моєї бабусі і вона твердо вирішила зберігати залишки «про всяк випадок», «а раптом знадобиться?».
І не помилилась! В день, коли я поділилась з нею ідеєю свого fashion-проекту, думками про екологічність і впевненістю, що у своєму бренді я хочу мінімізувати відходи і використовувати вже наявні ресурси, вона показала мені свої «збереження».
Вінтажні тканини, в які тепер маємо змогу вдихнути нове життя і досягти того сенсу, якого мені особисто так не вистачало в базових речах. Ну і звичайно, базові тканини, з яких виготовляється основа наших колекцій. В більшості моделей ми використовуємо тенсел (ліоцел) який вважаємо своєю фішкою, і дуже ним пишаємось, адже зараз на ринку це один з найбільш технологічних та екологічних матеріалів, що вражає і своїм мінімальним впливом на навколишнє середовище, і споживацькими характеристиками. Також використовуємо бавовну.
Що найголовніше у роботі sustainable бренду?
На мою думку, в першу чергу, треба об’єктивно оцінити рівень sustainability бренду і визначити в яких аспектах ще є місце для подальшого розвитку та покращення. Стійка мода включає в себе багато напрямків, в тому числі турботу про навколишнє середовище, справедливі умови праці, гідне ставлення до робітників і т.д. Тому особисто для нас важливо чітко розуміти, де ми можемо викластись на 100% і зробити продукт максимально етичним та відповідальним, а де ми ще не досягли того рівня і щось нам ще не під силу. І, звичайно, чесно та відкрито говорити про це зі своїми читачами/підписниками, залучати їх на «зелену» сторону та показувати як вони особисто можуть зробити свій маленький (але насправді такий великий) внесок у цей рух!
Наш бренд VOIT просуває напрямок slow fashion («повільна мода») на українському ринку. Кожна з його складових дуже нам відзивається. Раціональне формування гардеробу, його функціональність (менше трендових і більше базових якісних речей), поєднання між собою в максимальній кількості варіацій, довготривала служба одягу, а також екологічний підхід, який виражений вибором тканин, які вироблені етично, або ж є матеріалами вторинної переробки.
Ми всім серцем хочемо і несемо ці ідеї в маси. Саме тому використовуємо вінтажні тканини, які не потребують їх нового продукування; саме тому звертаємось саме до висококваліфікованих виробництв, які знаходяться на території України, що дозволяє скоротити вуглецевий слід.
Все це може здаватись дрібничками, але ми віримо, що суть завжди ховається за деталями і, в комплексі, дає потужний поштовх та сенс. Ми, абсолютно так само, як і всі «наші» люди турбуємось про світ, в якому живемо. І вже не знаємо як по-іншому.
Як війна повпливала на вашу роботу? З якими труднощами довелося зустрітися?
Думаю, що в Україні немає людей чи бізнесів, яких би не торкнулась війна. Ми не стали виключенням. Працювати складно, і через морально-етичні, емоційні, і через фінансові причини.
Перші тижні три ми просто застигли, думали про те, як зібратись докупи, вберегти свої життя та своїх рідних. Потім, як і багато бізнесів, почули заклики влади, що треба встояти, треба тримати економічний фронт всіма силами точно так само, як і військовий з інформаційним. І ми твердо вирішили йти до кінця, не опускати руки і працювати далі – продовжили роботу над літнім дропом (до якого просто не могли не додати патріотичну модель), намагались розрадити наших дівчаток і підтримати ЗСУ.
Постійно виникали труднощі у комунікаціях та вирішенні будь-яких питань, які вимагали присутності людей. Команда, працівники виробництв, з якими ми співпрацювали і вже мали напіврозроблену колекцію – роз’їхались по Україні та за її межі. Відповідно, повернутись до відшиву літнього дропу ми змогли лише нещодавно. В нас навіть були моменти, коли дівчатка писали і дуже хотіли зробити замовлення, підтримати нас та економіку, але через активну фазу бойових дій на території Київської області, ми навіть не мали змоги дістатись до одягу фізично, через високий ризик небезпеки для власного життя.
Наразі комунікувати стало легше, ми повернулись до Києва, однак війна ще триває. Напруження, щогодинне переживання за тих, хто під обстрілами, на передовій чи в полоні, залишається на високому рівні, економіка стагнує. Але ми впевнені: зараз Україна переживає історичний момент, після якого ми переродимось, станемо більш сильними, згуртованими та соціально відповідальними. Кожна криза це поштовх до розвитку, стимул робити і досягати не завдяки чомусь, а попри труднощі! Тому ми працюємо, 10% від продажів донатимо на ЗСУ та віримо в перемогу!
Як український споживач реагує на ваші sustainable капсули?
Більшість наших клієнток, звичайно, підтримують наші позиції та цінності, фанатіють від концепту та своєї причетності до такої big idea. І залишаються з нами надовго. Ми досить часто отримуємо відгуки про те, як дівчата цінують одяг, придбаний саме у нас, через його унікальність. Більшість моделей бренду представлена в лімітованому обсязі, через обмежену наявність вінтажних тканинок, що створює додаткову цінність.
Однак є й дівчатка, для яких ключовим фактором є вигляд речі та висока якість. В будь-якому випадку, ми вдячні за можливість поширювати наші погляди, бути почутими, а також зробити наших клієнток трошечки щасливішими.
Чим ви надихаєтесь при створенні колекцій?
Мені здається творчих людей може надихнути будь-що. Будь-який елемент, предмет, пейзаж чи навіть емоція може побудувати в голові цілий образ, встигай лише перенести його на папір.
Особисто мене найбільше надихає архітектура. Одна з колекцій бренду створена саме на основі архітектурного стилю деконструктивізм, який просто вразив мене своїми формами, які мені так захотілось відтворити в своєму одязі.
В нашому новому літньому дропі «Be sunkissed» представлені костюми з вільним зручним кроєм, що не обмежує рухи, і нестандартними вирізами, та синьо-жовті сорочки з вінтажними вставками. Він натхнений великою жагою до свободи, життя, цінування кожної миті під світлими промінчиками сонця. У зв’язку з війною наш концепт набув нового, ще більшого сенсу.
Як ви вважаєте, чому так важко перейти на відповідальне споживання? І як можна змотивувати людей до цього?
Важко звести всіх людей до декількох причин, кожен з нас – особистість, яка має власні життєві принципи та мотиви. Але я спробую базуватись на власному досвіді. Здається, що свідоме споживання вимагає більших зусиль та часу. Коли ти лише приходиш до цього і змінюєш свій життєвий уклад, це справді дається не без роботи над собою.
Відсортувати сміття для його подальшої переробки, правильно доглядати за одягом для його тривалішої служби, бути в постійному пошуку ініціатив та інформації. Це вимагає фокусування і такого собі бажання не погоджуватись на компроміси зі своїм нутром та ідеалам, яким ти вирішив слідувати.
Багатьох людей зупиняє фінансова сторона питання sustainability. Навіть одяг, виготовлений з перероблених матеріалів, коштує дорожче звичайного мас-маркету через більш спеціалізований та вартісний підхід. І не кожна людина готова жертвувати своїми вигодами чи комфортом зараз заради якихось примарних результатів у майбутньому.
Читайте також: SUSTAINAIBLE GUIDE: МІЖСЕЗОННИЙ ГАРДЕРОБ: ЩО ЦЕ І ЯКІ УКРАЇНСЬКІ БРЕНДИ МОЖНА ДО НЬОГО ДОДАТИ
Ще одним аспектом є екологічна обізнаність та доступність до ресурсів, щоб цю екологічність наслідувати. Думаю, що просвітництво в плані sustainable development має бути поширене не лише на рівні приватних ініціатив, а ще й на рівні держави (в садочках, школі, на роботі). Також не вистачає інструментів, які люди можуть використовувати вже зараз. До прикладу, зараз в Києві функціонує ініціатива «Україна без сміття», яка приймає на переробку або спалювання широкий обсяг відходів. Але далеко не кожна людина готова витратити час на те, щоб перебрати своє сміття і вивезти його в одну єдину точку міста. Інша справа якби прийом відходів здійснювався організовано і мав якомога більше локацій, в тому числі у регіонах.
Зараз свідоме споживання набирає обертів і ми щасливі бути причетними до цього процесу. Адже зі свого боку відчуваємо велику відповідальність і через свій голос – український slow fashion бренд VOIT – намагаємось поширювати більше інформації для осмислення та легкого переходу на «зелену сторону», надихати своїм прикладом.
Чи змінилося ваше життя після переходу на «зелену сторону»?
До багатьох речей я стала відноситись більш відповідально: думаю не лише про теперішній момент, намагаюсь планувати і передбачати долю всього, що потрапляє в мої руки. Беру до уваги якість, упаковку, оцінюю строк служби, а також опції майбутньої переробки чи утилізації.
Крім цього, саме розуміння того, що я намагаюся просувати в цей світ більш свідоме споживання речей дуже надихає і мотивує не зупинятись, рухатись тільки вперед.
Якби вам випала можливість вирішити одну глобальну проблему, то щоб це було?
Забруднення та виснаження водних запасів. Це проблема, яка крає мені серце, адже без води жодна рослинка чи тваринка, жодна людина не проживе і тиждень. Над нею треба активно працювати, бо тільки роздумувань вже вкрай недостатньо. Я б направила зусилля на створення та впровадження високотехнологічних систем очищення води, що дасть змогу захистити водний світ від забрудення сміттям, а також створить умови для неодноразового використання цього ресурсу людьми.