Sustainability Talk: український upcycling бренд NÁKU
Все буде свідома Україна!
В межах редакційного Sustainable Talk, який ми говоримо про свідоме споживання, і це чудова новина, адже українські сталі бренди не зупинили своєї роботи, навіть під час війни. Тому ми хочемо познайомити вас з NÁKU, адже своїх героїв, що стоять на варті свідомого споживання варто знати в обличчя. Сьогодні говоримо із засновницею бренду Лілією Наку.
Як народилась ідея створення бренду?
Ідея створення бренду з’явилася зненацька. Сидячи у колі друзів, у затишному одеському дворі, ми спілкувалися на тему сучасної моди, яка для мене завжди була улюбленою, але, в той же час, мене стримували життєві переконання про безпеку довкілля. Я міркувала над своєю життєвою місією і мене завжди надихала культура Японії, яка поєднує в собі стиль мінімалізму та аскетизму. Я сама живу цими принципами, які знаходять відгук у повсякденному житті: купую вторинні речі, продаю свої непотрібні речі, сортую сміття, адже дивлячись на велику кількість речей в торгових центрах, стає зрозуміло, що із плином часу мода змінюється, а нереалізовані товари не знаходять свого призначення, і я завжди думала як дати своїм речам друге життя. Тому вирішила займатися апсайклінгом і ця ідея була чудовим поєднанням розумного споживання та моди.
Оскільки я полюбляю сорочки, мій вибір впав саме на них і це було ідеальним поєднанням моїх цінностей із зародженням бренду. Міркуючи над тим, які матеріали будуть найвдалішими для мого проєкту, відразу зосередилась на речах вторинного споживання. Мені хотілося зробити їх якнайбільш привабливими і стильними, щоб привернути увагу споживачів. В той же час ми пішли в найближчий секонд хенд і вибрали декілька цікавих сорочок.
Звідки ви берете матеріали для створення своїх колекцій?
Для моїх виробів я використовую тільки бавовняні сорочки із секонд хенду, проводжу декілька ступенів очистки, використовуючи безфосфатні пральні засоби. Потім змінюю фасон сорочок, власноруч розмальовую фарбами та декорую іншими відрізками тканин і фурнітурою таким чином, щоб ці вироби личили кожному, незважаючи на стать, вік та розмір.
Що найголовніше у роботі sustainable бренду?
В роботі sustainable бренду найголовніше це — знаходити вже раніше виготовленні матеріали, які можуть бути перероблені, наприклад: через вирощування нової бавовни страждає довкілля, тому що при її виготовленні в грунт потрапляє велика кількість різних хімічних речовин — пестицидів, хімічного добрива, важких металів і т.д. На мою думку, такий підхід може мінімізувати шкідливий вплив на довкілля.
Як війна повливала на вашу роботу? З якими труднощами довелося зустрітися?
Чесно кажучи, з початком війни вся моя діяльність була припинена, але з плином часу я зрозуміла, що життя не повинно зупинятись і зараз розпочинаю новий етап розвитку свого бренду. У період припинення роботи у мене з’явились нові ідеї для доповнення колекції та покращення виробництва.
Читайте також: Як зміна клімату впливає на наше психічне здоров’я
Як український споживач реагує на ваші sustainable капсули?
Насправді, я не очікувала такого яскравого відгуку від людей та була приємно здивована, що українцям цікава тема апсайклінгу. Вона ще досить нова, споживач не звик, що апсайкл річ являється унікальною, єдиною у своєму роді: адже використовується вторинна сировина і майже неможливо знайти дві однакові сорочки, тому споживачеві треба розуміти, якщо йому сподобався дизайн однієї з моделей, наступна сорочка у тому ж дизайні буде відрізнятись. Та я вважаю, що це великий плюс і дуже пишаюся тим, що можу запропонувати покупцеві дійсно унікальну річ, ще й до того ж переманити на зелену сторону певну кількість людей.
Чим ви надихаєтесь при створенні колекцій?
Натхнення до мене приходить в процессі, я імпровізую і тому не знаю яким буде кінцевий дизайн сорочки. Як я вже казала раніше — мені подобається східна культура, тому дизайн в цієї колекції в стилі кімоно.
Як ви вважаєте, чому так важко перейти на відповідальне споживання? І Як можна змотивувати людей до цього?
На мою думку, більшість сучасних виробників піклуються не нашим середовищем, а своїми прибутками, досі використовуючи забагато зайвих матеріалів. У планети ми беремо більше ресурсів, аніж нам потрібно, тому ми повинні поставити собі чіткі пріоритети і цілі, щоб відмовитись від використання зайвих речей. Потрібно створювати соціальну рекламу про свідоме споживання, запроваджувати уроки для підростаючого покоління. Держава повинна створювати сприятливі умови для легкого сортування та розумного споживання і мотивувати людей, можливо фінансово, наприклад, як в Німеччині (термінали для прийому пластику, скла, папіру, а також штрафи і т.д.) Тому я вважаю, що сучасна хвиля молодих українських брендів робить велику річ — створює продукти із душею та думкою про майбутнє. І мені подобається бути у числі цих брендів.
Чи змінилося ваше життя після переходу на «зелену сторону»?
Бажання берегти природу у мене завжди було десь у підсвідомості, але воно не відгукувалось у моїх діях. Одного дня я побачила контейнер для роздільного сортування відходів і це було моїм першим кроком переходу на зелену зону. Так, перехід був нелегким, але якщо маєш ціль зберегти планету та контролюєш свої потреби і побут, то ти згодом перестаєш помічати ці незручності, і відчуваєш себе краще, бо став на свідомий шлях.
Якби вам випала можливість вирішити одну глобальну проблему, то щоб це було?
Із моєї діяльності зрозуміло, що проблему, яку б я хотіла вирішити — це глобальне потепління. Планета у нас одна і важливо аби люди вели себе свідомо щодо нашого середовища, бо ми залежимо один від одного. А ще від наших дій залежить доля тварин, бо в них немає вибору, адже вони страждають у першу чергу. Також ми повинні бути відповідальними за те, що ми залишимо майбутньому поколінню!