Загроза епідемії, що розростається, викликаної спалахом коронавірусу в китайському Ухані, що тягне за собою різні наслідки, крім реальної загрози здоров’ю.
За останніми даними федерального міністерства охорони здоров’я Німеччини, понад 95 000 людей у більш ніж 80 країнах світу заражені патогеном Covid-19. Більшість інфікованих людей живуть у Китаї, але з минулого тижня кількість нових випадків швидко зросла, зокрема в Італії показник досяг більш ніж 3000 зареєстрованих випадків, у Південній Кореї майже 6000, і вірус надалі продовжує поширюватися. Такі країни, як Німеччина, Австрія та США також повідомляють про перші випадки зараження. На сьогоднішній день від патогену загинуло вже понад 3200 людей у всьому світі, більшість летальних випадків зареєстровано у Китаї. “Ще надто рано робити певні заяви про рівень впливу”, – фраза, яка неодноразово згадувалася в бесідах між експертами економіки та представниками індустрії моди.
Читайте також: DOLCE & GABBANA ФІНАНСУЮТЬ ДОСЛІДЖЕННЯ НОВОГО КОРОНАВІРУСУ
Проте факт вже очевидний: вірус значною мірою паралізував Китай, і це має серйозні наслідки для міжнародної індустрії моди та її ланцюжків поставок. Китай і сусідні країни є найбільшим у світі ринку брендів класу люкс і є основними постачальниками всієї індустрії моди Європи та Північної Америки. Близько 60% модних брендів вирішили тимчасово призупинити свій бізнес у Китаї, які є основними клієнтами таких онлайн-рітейлерів, як Alibaba. Як запобіжний захід багато виставки перенесли або ж зовсім скасували. Разом з тим, китайських гостей значно поменшало на міжнародних модних подіях та ярмарках. Якщо “заморозка” виробництва на китайських фабриках продовжиться, міжнародним ланцюжкам поставок буде завдано значної шкоди. І хоча масштаб цих наслідків поки що не зрозумілий, уразливість глобалізованого світу та промисловості вже демонструє свої слабкі сторони.
Провінція Хубей, у місті Ухань, яка найбільше постраждала від коронавірусу, не є центром виробництва одягу. У той час як такі провінції, як Шаньдун, Цзянсу, Чжецзян, Фуцзянь і Гуандун припадає близько 70% виробництва одягу в Китаї, і всіх їх очікують затримки у виробництві. Експерти вважають, що приблизно третина товарів, вироблених у Китаї, застрягне на складах найближчими тижнями. Це відбувається в галузі, яка живе в умовах тенденцій, що швидко змінюються, і концепції «купуй тут і зараз». Це також створить проблему стійкості і поки що неясно, що робити з непроданими запасами. Бренди поступово почали реагувати на цю проблему, закуповуючи матеріали та переводячи виробництво в інші країни, переключаючись із морських на повітряні перевезення, що створює непередбачені додаткові витрати. Така турбулентність у секторі постачання Китаю грає, наприклад, на руку Туреччини, де очікується збільшення замовлень до 2 мільярдів доларів, згідно з даними Асоціації виробників одягу Туреччини (TGSD).
Читайте також: вісім головних еко-термінів, які повинні знати всі
Ця епідемія, ймовірно, викличе потребу в пошуку нових способів поставок, які, у свою чергу, негативно відбиватимуться на китайському виробничому секторі та економіці. Бренди вже відчули сильну залежність від Китаю, тому змушені досліджувати нові напрямки виробництва у безпосередній близькості від Європи, щоб розподілити та мінімізувати майбутні потенційні ризики. Крім Туреччини, такі ринки як Україна можуть виграти, оскільки тут багатьох залучають не тільки її географічне розташування, а й доступність робочої сили.
З погляду продажів, індустрія люксу, зокрема, зазнає разючих зниження прибутку в мільярдах, оскільки Китай є стратегічно важливим ринком для цієї індустрії. У 2019 році частка Китаю у споживанні люксу на світовому ринку зросла до 34%. Крім того, китайські туристи витратили в 2019 році близько 260 млрд. євро на предмети розкоші по всьому світу. На основі результатів дослідження консалтингової фірми Boston Consulting Group (BCG), у модній індустрії очікується, що вірус скоротить продажі і, отже, прибуток на кілька мільярдів. Такі висновки були зроблені, ґрунтуючись на порівняльній аналітиці наслідків спалаху вірусу атипової пневмонії у 2002/2003, коли частка Китаю на світовому ринку предметів розкоші на той час становила лише 3%. Однак, не тільки цей сегмент відчуватиме складності: простого виробництва, порушення ланцюжка поставок, відсутність туризму, втрати в середньоціновому сегменті товарів. Наприклад, німецький бренд Tom Tailor очікує затримки від чотирьох до восьми тижнів, і такий стан справ для бренду зі щомісячними колекціями є катастрофічним. Економічні наслідки будуть значні по всій Європі та в Китаї протягом наступних тижнів та місяців. Можна тільки сподіватися, що буде вжито заходів для уповільнення поширення вірусу, і торгівля буде відновлена, проте наслідки для китайської промисловості будуть відчуватися ще протягом тривалого часу.
Підготувала матеріал Сабріна Гільдехаус, міжнародний fashion-експерт, засновниця консалтингу Gildehaus