Редактор моди Marie Claire Україна Сергій Новіков – про спадщину легендарного дизайнера Хельмута Ланга.
Австрійський дизайнер та художник Хельмут Ланг називає себе «випадковим модельєром». Він не має профільної освіти, але він сильно вплинув на формування мінімалістичної естетики 1990-х. Вишуканий, точний і сексуальний світ, створений Лангом, став актуальним сьогодні, коли стирається все зайве.
Гельмут Ланг народився у Відні. Навчившись на банкіра, він знайшов себе у дизайні одягу. У 1977 р. Хельмут відкрив студію, де займався створенням речей на замовлення, а 1986-го в Центрі Жоржа Помпіду в Парижі представив першу колекцію свого однойменного бренду.
Дизайнер, поряд із Джил Сандер, Йоджі Ямамото та Мартіном Маржелою, став уособленням мінімалістичної моди. Його колекції багато в чому були андрогінними, провокаційно-еротичними та відрізнялися артистичністю. Він часто залучав до співпраці різних художників, а згодом і сам зайнявся мистецтвом. За допомогою мови свого дизайну Ланг зробив бажаними звичайні джинсові куртки, тонкі напівпрозорі водолазки та трикотажні майки, що стали «уніформою» Helmut Lang.
Цифрове майбутнє
Сьогодні онлайн-покази – звичайна справа. Дизайнери всіляко намагаються привернути увагу баєрів, редакторів та клієнтів до своїх колекцій за допомогою різноманітних діджитал-презентацій. Одні записують атмосферні фільми, транслюючи свої ідеї, а інші знімають лукбуки, які представляють через інстаграм-історії в акаунтах брендів.
Першим дизайнером, який освоїв цифровий формат презентації речей, став Хельмут Ланг, тим самим випередивши свій час і передбачивши майбутнє індустрії. На початку 1998-го в Нью-Йорку він провів шоу колекції осінь-зима-1998 у бетонному приміщенні, куди зовсім недавно було перенесено штаб-квартиру бренду з Парижа. Це була перша презентація марки у головному модному місті США. Гостей на показі не було. Моделі (серед яких — Тетяна Патіц, Кірстен Оуен та інші) дефілювали у лимонних куртках, светрах та напівпрозорих топах та позували фотографу. В результаті понад 80 знімків зберегли на компакт-дисках золотистого кольору та розіслали головним фешн-інсайдерам. Колекцію також можна було побачити в Інтернеті, на офіційному сайті Helmut Lang, або в студії лейблу. Цей хід справив одночасно шок та справжній фурор, а також показав нові перспективи у розвитку моди.
Спочатку Ланг не мав у планах зробити цифрову революцію в індустрії, все сталося випадково. У своїх інтерв’ю Гельмут зізнавався, що причиною проведення онлайн-шоу стала неможливість знайти відповідне місце для фізичного показу, яке б повністю задовольняло його. Рішення про відміну модного шоу з гостями було прийнято в «останню хвилину». Відчувши вплив і стрімку еволюцію Інтернету, дизайнер подумав, що це слушний момент, щоб кинути виклик усталеній системі і перевернути її з ніг на голову. Для бренду ця історія виявилася чимось більшим, ніж просто презентація осінньої лінії. Естетика Helmut Lang гармонійно вписалася в діджітал-простір.
Цей дебют став логічним продовженням орієнтованої технології філософії бренду і зробив і колекцію, і бренд загалом більш демократичними і доступними. Чого ще можна було очікувати від дизайнера, що створює одяг у стилі з технологічних тканин.
Провокаційний шик
Рекламні кампанії кінця 1990-х – початку 2000-х можна виділити на окремий вид мистецтва. Сексуальні, мінімалістичні, провокаційні, що одночасно викликають огиду та захоплення — бренди інтуїтивно розвивали еротично-чуттєву естетику героїнового шику. Найяскравішими представниками цього напряму стали дизайнер Том Форд, який робив гостроскандальні кампанії Gucci в стилістичному партнерстві з Карін Ротфельд, Кельвін Кляйн, який знімав оголену британську модель Кейт Мосс і помістив рекламу нижньої білизни на бігборди і в модні журнали, від інших, багато в чому акцентував увагу на арт-складових кампейнів. Реклама бренду не так демонтувала колекції, як відображала дух та архітектурний стиль Helmut Lang.
Яскравий приклад – співпраця австрійського дизайнера з німецьким фотографом та ще одним прихильником мінімалізму Юргеном Теллером. Відмінною рисою кампаній, знятих Теллер для бренду, стала, характерна для фотографа, естетика Lo-Fi. У її рамках кадри навмисно роблять із шумами. Це створює враження низькоякісних фотографій. З таким ефектом було знято кампейн колекції Helmut Lang весна-літо. 2004 року, який остаточно закріпив за брендом зухвалий еротичний образ. На знімках ви не побачите облич жодної з моделей, тільки їх частини тіла. Юрген зафіксував дівчат до пояса, показавши оголені животи манекенниць, а хлопців зняв у деконструйованих трикотажних майках з асиметричною спиною та вирізами на грудях, через які видно соски. З того часу майка стала відомою рисою бренду. Helmut Lang із сезону в сезон випускають різні її варіації.
Вдалою була співпраця Ланга з легендарним британським фотографом Маріо Тестіно. Рекламна кампанія весняно-літньої лінійки 2001 р. – ще один натяк, що говорить про любов дизайнера до вираження сексуальності. У кадрі хлопець знімає топ, демонструючи свій торс.
I Smell You On My Skin (“Я відчуваю тебе на своїй шкірі”) – одна з фраз, що прикрашає рекламу першого аромату Helmut Lang, представленого в 2000 р. Білий лист з написами, що відображають запах, що залишається після побачення з коханцями, – кампанія стала найнетиповішою рекламою парфумів. Ідея була створена в колаборації з американською художницею Дженні Хольцер, яка працює у напрямку неоконцептуалізму.
Прощання з модою
Завершення Гельмутом Лангом своєї дизайнерської кар’єри стало несподіванкою не тільки для всіх, хто причетний до модної індустрії, а й, можливо, для нього самого. Останньою його роботою для бренду стала колекція сезону весна-літо – 2005. У ній не було жодного натяку на прощання. Швидше навіть навпаки: лінійка вийшла абсолютно несхожою на попередні. В одязі є морські мотиви. У колекції зустрічаються розслаблені костюми в тонку смужку, топи, створені в техніці кроше, і короткі куртки, що формою нагадують піджаки мічманів. Морську тематику чітко відображають вузли, представлені як браслетів. Ними дизайнер також декорував сукні, майки та сорочки.
Весняна лінійка більше кричить про початок чогось нового, ніж про завершення епохи Ланга в моді. Дизайнер привносить свіжі, нехарактерні раніше для бренду елементи, серед яких — строкаті принти, із квітів, гілочок та різних рослин, намальовані фломастером або олівцем від руки. Він сміливо грає з формами та відтінками в одягу. Замість відвертої елегантності, простоти та сексуальності — романтичність та літня легкість. Ланг мовчки покинув бренд, не сказавши жодного слова. Після відходу він жодного разу не виявив бажання повернутися до роботи в моді.
Епоха Відродження
Мистецтво завжди мало особливе місце у творчості Гельмута Ланга. Не дивно, що після періоду моди він із головою поринув у арт-світ. Можливо, причиною відходу з бренду стало бажання присвятити себе мистецтву, адже сам дизайнер у своїх інтерв’ю говорив, що, озираючись на пройдений шлях, він відчуває, що зробив великий внесок не просто в індустрію моди, а в сучасну культуру загалом. Естетику Helmut Lang відрізняла певна артистичність. Дизайнер завжди оточували митці. Крім Дженні Хольцер, він співпрацював зі скульптором Луїзою Буржуа та архітектором та дизайнером Річардом Глюкманом, який довгий час був його партнером. Буржуа та Глюкман розробляли інтер’єри просторів для магазинів бренду. У цьому Гельмут теж став першопрохідником. Він першим став залучати художників та скульпторів для створення бутіків. Після тривалої роботи з представниками мистецтва, Хельмут сам почав створювати арт-об’єкти.
Свою першу персональну виставку скульптур показав у 2008 р. у художній галереї Kestnergesellschaft у Ганновері (Німеччина). Його виставки проходили також у Нью-Йорку, Відні, Москві та інших містах. Як і в дизайні одягу, у мистецтві він робить акцент на чіткі лінії та монохром. Лангу небайдужа ідея екологічності. Свої об’єкти він створює із вторинних матеріалів, часто використовуючи гуму, смолу, гіпс, металеві тканини та архівні колекції Helmut Lang.
Одна з останніх робіт колишнього дизайнера колаборація із Saint Laurent. Креативний директор модного будинку Ентоні Ваккарелло хотів створити з ним капсульну колекцію деніму, але Хельмут відмовився від цієї ідеї. Натомість, у вересні 2020-го він зробив інсталяцію зі скульптур Helmut Lang x Anthony Vaccarello for Saint Laurent Rive Droite. Матеріалом для їхнього створення послужили непродані одиниці одягу та аксесуарів Saint Laurent, які скульптор залив пігментованою смолою. Текстура скульптур нагадує метал. За словами дизайнерів, інсталяція відображає значущість минулого і майбутнє, що обнадійлює.
Читайте також: Ірина Шейк подорожує на кабріолеті з компанією друзів та собакою у рекламі Versace