Прапори з літерою V як анонс нової модної колекції, путіністки на кутюрному показі Dior, обхід санкцій на розкіш і фальшива аполітичність. Fashion-журналіст Роман Тимофєєв розмірковує, з чим пов’язана відсутність емпатії та такту у великих модних брендів та культурних інституцій.Травень 2023 року. Лазурне узбережжя Франції. На червону доріжку Каннського фестивалю виходить українська топ-модель Аліна Байкова. На ній розкішне кольє та сережки від ювелірного Дому Chopard та бежевий тренч від українського бренду RDNT. Аліна проходить кілька метрів, знімає тренч і фотографи встигають зробити її фото у жовто-блакитній сукні з безкомпромісним написом Fuck you putin. В лічені секунди дівчину обступає натовп охоронців в чорних костюмах – вони намагаються закрити Аліну від фотографів і врешті-решт змушують її піти, бо фестиваль «не хоче бути політичним». Це цікава позиція організаторів, враховуючи той факт, що майже щороку в Каннах влаштовують різноманітні акції протесту, а фільмом-відкриттям першого Каннського фестивалю в 1946 році був радянський документальний фільм режисера Юлія Райзмана про штурм Берліна та капітуляцію Німеччини.
Але справу (а точніше фото) вже зроблено. Знімки української топ-моделі в той же день були опубліковані Variety, Daily Mail та іншими світові ЗМІ. Варто зазначити, що Байковій ще пощастило - з нею охоронці поводились чемно (можливо, так на персонал діє оберіг з діамантів Chopard). А от українську блогерку Ілону Чернобай, яка на сходах Палацу фестивалів облила себе штучною кров'ю, сек'юріті силоміць виштовхували на вулицю.
Шкода, що так активно рафінована європейська публіка не виштовхує зі своїх подій прихильниць путіна. Скажу більше: їх навпаки запрошують. І це я навіть не про Ірину Шейк, яка регулярно вигулькує на світських подіях та глянцевих обкладинках.
Я про путіністку Яну Рудковську, яка з перших днів повномасштабної війни викладає пости на підтримку російського диктатора в своєму Instagram, а також в Telegram-каналі з чисто оруелською назвою “Голубь мира”. "Был ли сейчас у Президента другой выбор? Думаю, что нет. И у нас нет другого выбора ни морального, ни духовного", - пише Яна про мобілізацію в росії. Будемо відверті: їй більше до лиця роль бойового голуба. Так от після цього і десятка інших аналогічних постів (деякі з них зараз чомусь видалені, але скріни все пам’ятають) і пропагандистських концертів, влаштованих Яною на гроші уряду рф, французький модний Дім Dior запросив Рудковську в Париж на показ своєї нової кутюрної колекції. Більше того, разом з фізичним запрошенням бренд надіслав Яні в подарунок чергову сумочку.
Це не випадковість і не помилка pr-відділу – перелік запрошених щороку переглядають і узгоджують з керівництвом. Це позиція бренду: вбивства українців і підтримка війни, звичайно, погано, але Рудковська витрачає в Dior шалені гроші, тож її будуть раді бачити серед гостей, доки Гаазький суд не вирішить інакше. Окрім Яни запрошують на модні івенти і інших росіянок: колишніх редакторок глянцю, блогерок, дружин та доньок олігархів, байєрів бутиків.
“Для мене це про намагання сидіти на двох стільцях одночасно, і про те, як жага грошей буває настільки великою, що витісняє людяність, попри те, що ці гроші просякнуті кров’ю невинних українців, - каже співзасновниця української PR-агенції white rabbit agency Марія Мохова. - Такі бренди для мене особисто припинили існувати - я ніколи не «голосуватиму» за них ні фінансово, ні медійно, і нагадуватиму всім про їх сумнівні цінності за кожної нагоди”.
До речі про бутики: офіційно LVMH, Kering та інші люксові концерни призупинили свою роботу в росії, але це не заважає їм й надалі виплачувати працівникам московських магазинів зарплати, розсилати подарунки та влаштовувати в Москві таємні вечірки для vip-клієнтів (з проханням не викладати фото в соцмережах). Навіть ходять чутки, що їх бутики працюють по дзвінку, як бари в США у час сухого закону, але цю інформацію важко підтвердити.
Хоча навіть без брендів LVMH та Kering російським нуворишам є де купити собі наряд для зустрічі в Кремлі. В росіїї продовжують працювати Tom Ford, Burberry, Ralph Lauren, Dolce&Gabbana, Max Mara, Michael Kors, Jimmy Choo, Versace, Valentino, Salvatore Ferragamo, Giorgio Armani, Guess, Intimissimi, Kiton, Lacoste, Liu Jo та багато інших модних брендів.
Королівська родина Данії, яка активно підтримує Україну, була вимушена відмовити Ecco в статусі офіційного постачальника королівського двору, оскільки бренд вирішив продовжити працювати на ринку рф.
Крім того, лише уявіть собі, яка кількість брендів стоїть за компаніями Procter&Gamble та L’Oréal, які також продовжують працювати в росії, купують рекламу в російських медіа та інфлюенсерів, сплачують податки у федеральний бюджет, який дедалі більше грошей спрямовує на війну і все менше – на соціальні програми і розвиток. За даними проєкту #LeaveRussia від Kyiv School of Economics у 2022 році P&G заробили в рф $2234 мільйони, а L’Oréal – $879 мільйонів.
Але робота люксових модних брендів на ринку рф – питання не тільки морально-етичне, а і юридичне. В одному з санкційних пакетів США обмежили свої компанії у постачання до рф предметів розкоші дорожче 1000 доларів. Регламентом ЄС з 2022 встановлено заборону продавати, постачати, передавати або експортувати предмети розкоші, якщо їхня вартість перевищує 300 євро. При цьому громадянам ЄС або європейським компаніям заборонено продавати предмети розкоші у РФ, якщо товари вже були імпортовані туди раніше. Яким же чином в москві працюють бутики Dolce&Gabbana та Versace, а в універмагах можна знайти Loewe, Balmain, Saint Laurent, Gucci та інші люксові бренди?
“В регламенті є виключення: якщо російська компанія імпортувала товари до введення санкцій і російська компанія продає їх — заборона не поширюється. Це один зі способів, як деякі товари досі продаються у РФ, — пояснює юрист Максим Попов, партнер Mentors Law Firm. — Ще один спосіб обходу санкцій це коли російська компанія закуповує європейські товари не у європейської компанії, а в арабської чи азійської. За регламентом європейським компаніям заборонено брати участь у діяльності, яка спрямована на обхід санкцій. Однак на практиці це важко простежити, це європейська компанія спеціально транзитує товар через Азію до РФ, чи це перекуп вирішує так заробити на продажах”.
“Росіяни перереєстровують свої компанії в Казахстані, Вірменії, Таджикистані і продовжують вести бізнес. Модні бренди про це знають – на покази та баїнг-сессії приїжджають ті самі люди, що і раніше – але погоджуються, бо гроші важливіші за принципи. Деякі італійські марки мені відверто зізнавались: без російського ринку ми втратимо більшу частину заробітку”, – поділилась зі мною на умовах анонімності представниця одного з найбільших українських fashion-ритейлів.
Всі ці обходи санкцій, пошук лазівок в законах, ігнорування і небажання закрити свій бізнес в країні, яка почала кроваву непровоковану війну свідчить про одне: можна бути найбагатшою людиною у світі і моральним банкрутом одночасно.
Дуже дивно з точки зору комунікації повів себе навесні 2023 року Louis Vuitton: напередодні показу нової колекції бренд опублікував у своїх соцмережах відеотизер, у якому показав величезний червоно-синьо-білий прапор з латинською літерою V по центру. В коментарях сотні росіяни почали дякувати бренду за підтримку СВО, а українці обурюватись. Як людина, яка багато років вивчає історію моди, я згадав, що схожий прапор ще в ХХ столітті бренд Louis Vuitton використовував в оформленні своїх магазинів. Ну а будь-який школяр вам скаже, що червоний, синій та білий – це кольори не тільки прапора росії, але й Франції.
Посмотреть эту публикацию в InstagramТим не менш давайте будемо чесні: в 2023 році триколор з літерою V має дуже чітку асоціацію і це, при всій повазі до родин Віттон та Арно, не архіви їх модного бренду, а колони військової техніки, що вночі заїхали на територію незалежної України, телестудії російських пропагандистів та мітинги агресивно налаштованих росіян в Берліні, Празі, Мадриді та на Кіпрі. Цю геополітичну катастрофу з мільйонами біженців та сотнями тисяч смертей дуже складно не помітити навіть з паризького офісу LVMH.
Дуже емоційно на цю ситуацію відреагував радник голови Офісу Президента України Михайло Подоляк: «Понад рік в центрі Європи РФ демонстративно вирізає українців, використовуючи триколор та свастику V і Z. Елітний модний дім, орієнтований на «руського нувориша», вирішив публічно погратися символами агресії. Розкіш краще пахне, якщо її рясно полити кров’ю, так Louis Vuitton?»
Дійсно, комунікаційники брендів такого рівня мають слідкувати за світовою повісткою, аналізувати і миттєво реагувати на різні виклики сучасності. Згадайте, як швидко потемнішав склад моделей на показах і в рекламних кампаніях модних брендів після того, як по США прокотилася хвиля протестів Black Lives Matter. Чому ж на війну в Україні європейський креативний клас та бізнес-еліти не реагують так р’яно?
«На заході взагалі не всі до кінця розуміють, що відбувається. Це потрібно пояснювати. Системно, довго. Максимально поширювати розуміння того, що російська культура і пропаганда є частиною агресивного путінського режиму. Після розвалу СРСР росія забрала собі всі посольства, які створювались в тому числі за участі України і просто продовжила працювати далі, поширюючи свої наративи, поки Україна розбудовувала зв’язки зі світом з нуля.
Не варто списувати з рахунку і тісні економічні зв’язки. росія має лобі там, де у нас навіть немає посольств. Зверніть увагу, як ефективно їх пропаганда працює в тих країнах, де в політичної та бізнесової еліти є зацікавленість в російських інвестиціях. Щоб когось зараз переконати, нам потрібно активно працювати на дипломатичному та культурному рівнях. На щастя, сьогодні до нас готові дослуховуватись», – каже арт-кураторка та засновниця Port. Agency Катя Тейлор.
Справді, зараз українські проєкти у світовому медійному полі отримують рекордну кількість підтримки. За минулий рік тільки в західних ЗМІ вийшли сотні, якщо не тисячі матеріалів про українські бренди, інтерв’ю з дизайнерами та художниками, поетами та музикантами. Але не варто думати, що тепер так буде завжди.
“Минулого року був дуже великий фокус уваги на українські бренди, тому отримати підтримку було достатньо легко. Зараз для подібного результату треба докладати більше зусиль - продукт і візуальна складова бренду мають бути найвищої якості, аби конкурувати на глобальному рівні. На жаль, так працюють медіа - героїзм українців в цілому і українських брендів зокрема (що полягає в роботі під обстрілами та під час блекаутів, окрім всього іншого) - вже не є чимось «новим», а журналісти завжди шукають новизну. Та завдяки тому, що у нас багато талановитих дизайнерів, закордонні ЗМІ просто не здатні нас ігнорувати, і підтримують не лише тому, що нам складно, але й тому, що наші митці справді заслуговують бути побаченими на весь світ”, – каже Марія Мохова.
“Українці, безумовно, отримали рупор з війною. Але потрібно пам’ятати, що ми отримали його в оренду. Нам надали шанс самим розповісти свою історію. В України ніколи до цього такої можливості не було з мільйони різних причин. Наразі нашим головним привілеєм є правда. Це те, що відкриває нам всі двері і це те, чому ми отримаємо так багато підтримки. Але ці привілеї не вічні. Вони закінчаться, бо у світі відбувається багато всього. В кожній країні своя повістка. А рупор всього один. Тому потрібно бути максимально чіткими, конкретними в своїх меседжах, зрозумілими, цікавими і наполегливими», – резюмує Катя Тейлор.
Попереду в нас ще багато роботи. Війна триває і крапку в ній має поставити Україна. Для цього ми мусимо щоденно робити конкретні кроки до нашої перемоги: бойкотувати товари компаній, що не пішли з рф та влаштовувати мітинги під їх штаб-квартирами, щоб багатомільярдні податки перестали надходити до бюджету рф; підтримувати українську моду та культуру, популяризувати її на міжнародному рівні (навіть якщо це буде просто пост англійською про ваші улюблені бренди made in Ukraine) і, звичайно, всіма можливими способами допомагати ЗСУ. Якщо в нас все вийде, Каннському кінофестивалю не залишиться нічого іншого, як зробити фільмом-відкриттям документалку про капітуляцію росії.
Фото на аватарці: instagram/venice.art.biennale (image©️cao fei 2022. photo from the border of china and russia)
Читайте також: СКАНДАЛ ЗИМОВОЇ КАЗКИ DIOR: РОЗБИРАЄМОСЯ, ЩО НЕ ТАК З РЕКЛАМНОЮ КАМПАНІЄЮ БРЕНДУ