UA
RU

Коло традиції: справжня кутя — тільки у справжній макітрі!

Редагувати переклад

Креативні індустрії, що працюють із артефактами і традиціями народної культури, — тема  спецпроекту «Коло традиції», який ми започаткували спільно з онлайн-курсом про традиційну культуру «Знай свою Україну».

коло традиції

Гончарі, говорячи сьогоднішньою мовою, це дизайнери глиняного посуду, іграшок, кахлів, прикрас, без яких не уявити жодного інтер'єру. Опішнянська кераміка, косівська, подільська, гаварецька чорнодимлена, пістинська, глинська — це окремі мистецькі школи в Україні, і коли кажуть «Не святі горщики ліпляти», я б посперечалася — довершені технологічно та мистецькі «горщики» вдаються тільки найкращим майстрам.

гончарство 4

Колись в Україні гончарство було важливим ремеслом, але зараз посудні заводи та керамічні фабрики задовольняють будь-які потреби, масово та технологічно. Тоді чому ж у гончарів і в нашому технологічно-промисловому світі вистачає шанувальників та покупців? Може, не в утилітарності та простоті праворуч?

коло традиції

Ярослав Чабанюк, гончар, засновник Творчої майстерні «Яр»

В детстве ми з братом дуже любили потерти мак у прабабиній макітрі

Я люблю традиційні форми посуду. І з усіх мені найбільше подобається макітра — я думаю, що макітра має бути в кожній батьківщині. Вона є неодмінним атрибутом Різдва та приготування куті: справжня кутя тільки в справжній макітрі!

У дитинстві ми з братом дуже любили потерти мак у прабабиної макітрі — це означало, що незабаром розпочнуться зимові свята.

Для створення макітри потрібна особлива шамотна глина, адже такий посуд має бути міцнішим. Середину я не глазурую, щоб поверхня залишалася текстурною і мак з сахаром можна було легко перетерти. Проте ззовні обов'язково декорую рельєфним орнаментом або поливами, щоб посуд гарно виглядав під час подачі на стіл.

Від бабусі у селі почув, як тестували макітри на ярмарок: треба було її перевернути, стати двома ногами на дно — якщо витримувала, то можна і купувати.

гончарство 1

гончарство 9

Читайте також: КОЛО ТРАДИЦІЇ: УКРАЇНКИ МАЛИ ФАНТАСТИЧНИЙ СМАК ДО ПОЄДНАННЯ РІЗНИХ ПРИКРАС 

Масштабувати бізнес і не втратити якість та атмосферу — визов для творчої справи

Думаю, що ставши гончарем, бо завжди любивши робити щось власноруч. Пробував різне — від столярної справи до роботи зі шкірою. Але вперше потрапивши до гончарної майстерні, почув, що це моє, та «сродна праця», про яку казав Сковорода. Глину називають «живим» матеріалом, бо вона набуває різних форм, змінює свої властивості від температури печі. Заворожує, коли мільйони дрібних часточок спікаються в один виріб.

Люблю створювати теплі і практичні речі, які використовуватимуть щодня: кавові горнята, великі миски та тарілі для подачі страв, зараз експериментую із формами для випікання хліба. Вважаю, що глиняний посуд живий, тож має жити у побуті поруч із людиною, а не стояти роками на полицях.

Незабаром два роки як ми з дружиною та партнером відкрили нову гончарну локацію — Творчу майстерню «ЯР» у центрі столиці. Мене дуже тішить, що більшість учнів є постійними, вони приходять до майстерні, щоб розслабитись після роботи чи творчо провести вихідні. Часто чую, що глина допомагає відчути собі у моменті, тут і тепер. Адже в сучасному світі люди рідко створюють речі власноруч, а гончарство дає можливість загальмуватись, переключити думки з робочих питань, зосередившись лише на формі, кольорі, фактурі.

Фішкою майстерні є заняття для дітей від 3-х років, у цьому віці важливо не пропустити момент, коли з'являється бажання створювати. Це впливає на загальне розвиток малечі та креативність у майбутньому.

Зараз ми думаємо про відкриття локації на Лівому березі Києва. Розуміємо, що масштабування – це визов, особливо для творчої справи, адже важливо не втратити атмосферу та якість навчання.

гончарство 7

гончарство 2

Читайте також: КОЛО ТРАДИЦІЙ: ЧИ МОЖНА НОСИТИ СТАРІЙ АВТЕНТИЧНИЙ ОДЯГ?

Молочна кераміка - це про концепцію повільного життя.

Мене надихають традиційні форми посуду, хоча я рідко повторюю їх без змін. Все ж таки вони виготовлялися для інших умов життя, наприклад були зручними для запікання в печі. Так само горщики-близнюки, як були відомі у кожному регіоні України. Цей посуд дозволяв зручно переносити їжу з собою, наприклад брати обід під час роботи на полі. Маленьким учням я пояснюю, що це традиційний ланч-бокс.

У своїй кераміці я використовую не лише традиційні форми (глеки, горщики, напівмиски), але й давні способи обробки, наприклад, запікання в молоці або тісті. Посуд набуває теплого кольору від світло-бежевого до шоколадного, а ще змінюється з часом, виявляючи фактуру глині. Користуватися промовами у молоченій техніці треба дбайливо, це про концепцію повільного життя. Їх необхідно мити лише вручну та просушувати на відкритому повітрі. Цікаво дивитися на свої роботи, якими користуються майже 10 років.

Зазначивши, що покупці найчастіше замовляють речі у притаманному мені стилі. Думаю, це правильно, адже тоді майстер створює те, що подобається і виходити найкраще.

гончарство 11

Читайте також: КОЛО ТРАДИЦІЇ: ДІВОЧІ ПРИКРАСИ — ВІНКИ І БЕРЕЗНЯ 

Статті на тему