UA
RU

Small Talk: художниця Алевтина Кахідзе у проекті Ukrainian invasion to Ukraine порівнює людей та рослини

Редагувати переклад
У Приштині (Косово) почалася бієнале Manifesta 14. У проекті задіяно 102 художники та колективи із 30 країн. Україну на бієнале представляє художниця Алевтіна Кахідзе. Її проект називається Russian invasion to Ukraine. Про сенси, які художниця вклала у свою роботу вона розповіла арт-журналістці Дарії Кибець
.

Алевтіна Кахідзе

Алевтине, розкажіть про проект Russian invasion to Ukraine, який Ви представляєте на Manifesta 14?

Мій проект складається з графічної новели, де є текст і зображення, гербарія, що включає зразки рослин, зібраних в Україні та Північній Америці, та фільму.

Тема мого проекту закладена вже в його назві — це інвазії. У людському та в рослинному вимірах.

Для багатьох людей, мабуть, рослинні інвазії — це не дуже зрозуміла тема. Все просто. Слово “invasion” ми вживаємо, коли щось із іншого контексту потрапляє в нову среду і, звісно, ​​починає становити опасность. Власне, рослинні інвазії стартують від дати відкриття Колумбом Америки. З розвитком технологій люди почали ще більше подорожувати на ще більші відстані і перетягувати за собою рослини. Несвідомо створюючи грандіозний інвазійниць хаос у світі рослин.

Яку рослину досліджували ви, працюючи над проектом?

В Україні ця рослина має назву «ваточник», у Північній Америці – “milkweed”, а латиною – “asclepias”. Це неймовірно красива рослина! Вона своєрідний місцевий «герой» у Північній Америці, бо всі бабочки-монархи існують завдяки цій рослині. Тоді як Україні це просто «поганий хлопець», який руйнує наші екосистеми. Чому? Тому що в Україні не водяться бабочки-монархи, наша гусінь не їсть листя ваточника… а отже ніхто не контролює зростання цього рослини.

Так само в американців є рослини, які потрапили від нас, і з якими вони вимушені боротися. Наприклад, гірчиця листова. Вона дуже підходить для салатів. Її досить важко вирощувати, бо вона потребує серйозного догляду. Але якщо зайти в підлісок десь у Північній Америці, то можна побачити, що він просто вкритий нею. Бо для американців ця рослина інвазійна. Ось такі смішні речі стаються, але вони водночас і страшні.

Є багато теорій інвазійності, які по-різному пояснюють, чому рослина, яка потрапила в нову среду, починає поводитися, як загарбник. Я давно цікавлюся цією темою, розмовляю з ботаніками, і бачу що це страшна проблема для всього світу.

Думка, що можна не звертати уваги на інвазійні рослини і тоді вони самі по собі зникнути — це ілюзія. На кшталт, ілюзії наших німецьких партнерів, які також упевнені, що можна впоратися із російськими загарбниками без важкого вооруження, що пацифізм можливий у нашій ситуації…

В Україні не можуть впоратися із цим ваточником.

Алевтина Кахідзе 1

Алевтина Кахідзе 2

Алевтина Кахідзе 3

Фото: instagram/truealevtina

Інша рослина, яку я досліджувала – це солідаго чи золотушник. І у своїй виставці я показую ці рослини, які я спочатку зібрала в Україні, а потім у Північній Америці. Тобто на їхній батьківщині, де вони не загарбники та не чужинці. І ви можете побачити на власні очі різницю між гарним і пишним солідаго з села Музичі та малесеньким бур'янцем із Канзасу. (Усміхається.)

А ще під час роботи над проектом я дізналася купу цікавих фактів. Наприклад, солідаго їдять буйволі в Канзаській прерії, а в наших донецьких степах листя солідаго поїдають тільки улитки, бо великі дикі тварини в наших степах не подяться. І я вже кілька років спостерігаю в Музичах, як солідаго інвазує.

Алевтина Кахідзе 4

Ви розповіли про гербарій, але до проекту також увійшли до новела та фільм?

Новела має слоган: "Stand With LocalPlants". Мені допомагали її написати Любов Якимчук та Дзвінка Матіяш. Оскільки я не письменниця, а текст за стилем мав бути художній. 

В цілому, мій проект – про антропоген та відповідальність людини. Про ті, які ми, люди, монстри. Як ми руйнуємо все довкола. І навіть про нашу відповідальність у цій війні. Ми не відповідальні за неї як українці, але ми відповідальні за неї як люди.

Наприклад, коли я приїхала до Північної Америки, я дуже багато вивчала культурний контекст цих рослин. Я знайшла книгу, яку написав американський антрополог, де він говорив із корінним населенням Північної Америки. Й описував, що вони їли ці рослини. Наприклад, вони змастили ваточник із м'ясом буйвола та кукурудзяною мукою. І у своєму проекті я також пропоную цю інвазійну кулінарію.

У рамках проекту я також пропоную до перегляду у VR-очках фільм. У ньому мої друзі Анатолій Степаненко та Олексій Коваленко (ботанік та автор книги «Рослини-прибульці. Як борщівник та амброзія захоплюють Землю.») розповідають як вони пережили окупацію в Ірпіні, та що таке насправді російське вторгнення. У фіналі ми готуємо ваточник на моїй кухні. Таким чином, проводимо паралель між інвазіями.

Алевтина Кахідзе 7

Як довго відбувалася підготовка до Manifesta 14?

Я працювала над проектом упродовж року. Привезла майже сорок рослин із Північної Америки ще на початку січня. Але підготовка безпосередньо до цьогорічної Manifesta відбувалася в дуже стислі рядки, а саме від початку червня. Тож це було нелегко. Але у мене велика команда – Александер Кроліковський, Петро Армяновський, Михайло Журба, Анатолій Степаненко, яким я вдячна за долю у проекті.

Як змінилося ставлення до українських митців закордоном?

Ставлення змінилося ще з 2014 року. Тоді я взяла вперше у Manifesta, хоча більшість моїх колег застерігали мене від цього. Це був годинник, коли ми не могли довести пряму долю росіян у війні на Донбасі. А мій швейцарський колега попросив мене показати на карті, де взагалі знаходиться Крим… Здається, це було величезне відкриття для нього України. І цього року я відчуваю нову хвилю інтересу до українських учасників.

Алевтина Кахідзе 99

Який антивоєнний твір ви вважаєте геніальним?

"Покажи мені свою рану" художника-постмодерніста Йозефа Бойса. Після Другої Світової війни німецька інтелігенція була у розпачі. Йозеф Бойс воював у гітлерівській коаліції, він був іншим пілотом Люфтваффе. Його літак підбили біля Криму, і він придумав легенду, що його врятували татарі. Це не так. Його літак упав там, де були німецькі території. Але Бойс вигадав історію, в якій опинився жертвою для того, щоб знайти шлях до інтелектуальної роботи у Німеччині, яка переживала травму війни. Але в його оповіданнях про війну не було героїзму. Напевно, він був у розпачі щодо того, у що він втрутився. Тож після повернення він бажав показати жахіття війни.

І, до речі, у мене є текст, у якому я порівняю історії Йозефа Бойса та… моєї бабусі. Вони обидва були добровольцями на фронті, але з різних боків. Тож я представила розмову між бабусею та Йозефом Бойсом, людьми, які пізнали жахіття однієї війни по різні боки барикад.

Бабуся всерйоз заговорила зі мною про війну, яку пережила вже в період після її інсульту. Моя бабуся воювала, пішла добровольцем на фронт у 20 років. Вона розповідала, як було зґвалтовано 13-річну дівчинку у її батальйоні, як спочатку милися всі бійці, а потім тільки жінки, як докучали насекомі… До інсульту бабуся завжди приходила до моєї школи на 9 травня, але про ці речі ніколи не розповідала. Говорила про те, як і за що їй надали медаль. Це була мова про війну в рамках радянської, героїчної ідеології. Якби я не була поряд із бабусею, коли її пам'ять стала зовсім іншою, то ніколи не дізналася б про справжню війну. Проговорення Другої світової у нашій країні практично не відбулося.

Алевтина Кахідзе 99

Алевтина Кахідзе 6

Автор: Дарія Кібець

Статті на тему