Даниїл, Валентин та Федір — герої діджитал-обкладинки Marie Claire Ukraine.
Нещодавно відгримів міжнародний пісенний конкурс Євробачення — 2025, де Україну гідно представив гурт Ziferblat. Музиканти виступили в фіналі з піснею Bird of Pray та вибороли 9 місце, отримавши високу оцінку від національних журі та глядачів.
Ми запросили Ziferblat стати героями нашої діджитал-обкладинки і розпитали про емоції після виступу, як війна вплинула на їхнє мистецтво, чому вони ніколи не жертвують автентичністю заради формату та як шукають нові сенси у музиці. Також говорили про натхнення, роль класичної музики у їхньому звучанні, сміливі експерименти та легенд, з якими мріють розділити сцену.
Валентин: Насправді, ні, не було. Це не перше наше телешоу. Ми нормально ставимося до телевізійного формату. А щодо «штовханини» у якомусь напрямку — ми самі збирали свою команду. Вона складається виключно з людей, яким ми довіряємо і яких слухаємо. Тож ніяких непорозумінь тут бути не могло.
Даниїл: Було б негарно махати мечем після бою. Ми завжди хотіли потрапити на цю сцену, тож були готові на компроміси. Зрештою, після Євробачення можна спокійно повернутися до свого природного середовища.
Даниїл: Найбільший тиск відчувається поза сценою. Навпаки, під час виступу весь тиск розсіюється у натовпі. Я найбільше чекав на ці три хвилини перед глядачами. Емоційна напруга зростала саме в період відсутності репетицій і живих виступів.
Валентин: Я думаю, більшість відповідальності лягла на плечі Дані. Для мене найнапруженіший момент — це коли ми зрозуміли, що у Дані величезні проблеми з голосом, і треба було хоча б просто вийти та заспівати.
Валентин: Бувало різне, але хай воно залишиться там, у Базелі. Ми просто мали гідно пройти цей етап.
Даниїл: Я ще більше дізнався про своє тіло та психологію. Це найцінніший досвід, який можна забрати з собою без валізи.
Валентин: Як ви сказали, це ретельно підготовлена подія, тому проблем практично не було. Збої можуть траплятися під час репетицій або шоу для журі, але не у прямому ефірі. У нас була проблема під час першого півфіналу: у Христини на початку в залі не працював мікрофон. Наш менеджмент сильно занепокоївся, що це потрапило і в телевізійний ефір. Але потім перевірили — все окей. У будь-якому разі, якщо технічні збої сталися з вини організаторів, ти маєш право виступити ще раз. Це важливо.
Валентин: Євробачення дуже старається бути толерантним та дійсно об’єднувати музикою. Але на практиці це, звісно, не завжди так. Є кілька учасників, з якими ми взагалі не спілкувалися через їхню проросійську позицію. Гадаю, неважко здогадатися, з ким саме.
Даниїл: Ні, конкурс Євробачення не змінив нас як людей чи артистів, а лише додав впевненості у власній справі, а також сил для боротьби з постійними перешкодами.
Валентин: Ми — не артисти Євробачення. Наш гурт існував до, й буде існувати після.
Можливо, так часто буває після важливих та цінних етапів у житті. Це нормально: головне — не впасти в залежність.Даниїл: Так, я чув від інших артистів/артисток про синдром «після Євробачення». Звідки він береться? На мою думку, через сильну творчу залежність від такої події. Наша творчість не залежить від цього конкурсу. У мене є багато рутинної музичної роботи, яка приносить мені не менше задоволення.
Валентин: Не читати коментарі. Ніколи. Думати тільки про себе і свій виступ. Усе. (Сміється)
Валентин: Ні, минулорічні пісні не вплинули. Ну, за тематикою точно ні. Структурно мені була дуже цікава пісня Яни й Альони, я багато в чому надихнувся під час створення нашої композиції. А щодо концепції, то у нас багато пісень-рефлексій на події війни. Для цього мені не дуже потрібна «тематична вага» попередніх заявок на Євробаченні. Це лише попконкурс.
Даниїл: Це складне й комплексне питання. Прояв вразливості — показник того, що ми люди. І це теж частина виступу. Долати бар’єри — головне завдання на такій великій сцені. Особливо для представників України, де Євробачення вже стало культовою подією.
Методи боротьби у кожного свої залежно від психотипу людини. Про свої методи доведеться багато-багато писати. Залишу це для мемуарів. (Сміється).
Даниїл: Він має вплинути на нас з практичної точки зору. Є європейський слухач, який чекає на нас, і ви не повинні його втрачати. Це наразі основна мета.
Даниїл: Не буду оригінальним, відповідаючи, що кожен музикант не хоче заганяти себе в рамки. Але я вбачаю свою місію у створенні музичних історій, які б знаходили відгук у людей, яким болить. Це єдине моє бажання. А засоби спробую знайти й бажано різноманітні. (Усміхається.)
Даниїл: Сучасного року не існує. Рок-н-рол як світогляд переживає кризу, можливо, смертельну. Й це добре. Справа тут не в рок-н-ролі. А от щодо класичної музики, то вона простягається через велику кількість століть. Це музика від природи. Ігнорувати її — кримінальний злочин.
Можу сказати, що найбільше на мене впливає саме академічна музика, її значення вирішальне, особливо в тому, що стосується структури композиції. Моїми улюбленими композиторами завжди були Моріс Равель, Ґустав Голст, Фридерик Шопен та Роберт Шуман.
Щодо запитання, чи знаходжу я паралелі між класичною музикою та сучасною, то для будь-якого свідомого музиканта це не паралель, а одна пряма лінія.
Валентин: Це не зовсім так. Мій брат у питаннях аранжування не гірший за мене, а багато в чому й кращий. Він ліпше володіє термінологією і може за секунду пояснити, наприклад, барабанщику, чого хоче. Я все роблю більше на відчуттях.
Хлопці іноді сміються з мене, з того, як я «важко» все пояснюю. (Сміється.) Звучання Ziferblat — це суміш наших ідей.
Валентин: Моїм першим закордонним музичним коханням стали The Doors. Цей гурт пережив випробування часом і досі залишається для мене одним з улюблених.
З дитинства на мене велике враження справляли Девід Боуї, Елвіс, Арета Франклін. Українським виконавцем номер один для мене так і залишається «Океан Ельзи». Зараз я слухаю не так багато музики. Дуже люблю Massive Attack, Gorillaz. З більш сучасних гуртів — Arcade Fire. Також люблю Tyler, the Creator. Дуже сподобався альбом Doechii.
Даниїл: Ґреґ Лейк та Моріс Равель.
Валентин: Ох, не знаю… Останнім часом думаю про те, як би хотілося заспівати дуетом із Джорджем Майклом. Обожнюю його голос.
Федір: Хлопці покликали мене як сесійного барабанщика на «Х-Фактор», і одразу в нас почала закручуватись творча дружба. Мабуть, це стало початком нової ери, після цього нас стало троє. Пам’ятаю, що тоді ми були свіжим подихом один для одного. Я знайшов своїх людей, з ким можу проявлятися з різних сторін, вчитися новому та творити.
Даниїл: Ті часи були вирішальними для нашої творчості. У 2013 році ми вирішили, що наша англомовна музика більше не задовольняє власне бажання бути почутими. Це сталося напередодні Революції Гідності.
Валентин: По суті, Ziferblat бере свій початок з війни, його існування продовжується під час вже повномасштабного вторгнення. Уявити не можемо, якими були б ми й наша музика без війни. Вона впливає на все. Гадаю, наша творчість була б геть іншою. Можливо, мали б більше позитиву в піснях. Насправді ми ніколи не займалися кон’юнктурою. Точніше, була в нас одна спроба, у тому ж 2015 році, — пісня «Нові надії». Добре, що цей трек зараз дуже важко знайти в мережі. (Усміхається.)
Даниїл: Повномасштабна війна ще більше дозволила українськомовному контенту давати свої плоди. Чи привело це до підвищення якості українського творчого продукту? Час покаже. Роль Ziferblat залишилася такою, як до повномасштабного вторгнення. Ми були та є радикальним проукраїнським гуртом, що бачить свій розвиток у західному напрямі.
Над матеріалом працювали: Євгенія Власенко, Оля Коровʼячук