За останні п’ять років ми стали очевидцями того, як жінки у всьому світі почали активно обіймати ключові позиції та посади в компаніях.
Так, наприклад, Хелена Хельмерссон, була призначена першою жінкою CEO у H&M Group на початку цього року. Все більше компаній приходять до усвідомлення того, як важливо дотримуватися політики ґендерної рівності та створювати можливості для жінок займати ключові позиції в менеджменті. І хоча такий зсув важливий, жінки, як і раніше, не репрезентативні достатньо на всіх рівнях. Частка жінок на керівних посадах поступово збільшується, проте вищий рівень ієрархії, так звана C Suite, куди входить генеральний директор, фінансовий директор тощо, як і раніше, залишається чоловічим клубом. У відсотковому співвідношенні частка жінки-керівників у 2019 році досягла лише 21% порівняно з 17% п’ять років тому.
Читайте також: ЩО ТАКЕ ФЕМІНІЗМ І НАВІЩО ВІН ПОТРІБНИЙ У ХХІ СТОЛІТТІ?
Щоб вплинути на ці цифри, компанії мають зосередитись на передумовах та причинах проблем. Вважається, що саме згадувана всіма «скляна стеля» не дозволяє жінкам обіймати керівні посади. Однак жінки стикаються з перешкодами на кар’єрному шляху ще до того, як бути призначеною на позицію менеджера. Вирішення первинних проблем на перших етапах побудови жінкою кар’єри є ключем до досягнення паритету. І слід зазначити, що культура праці в цьому випадку є дуже важливою.
Для співробітників-жінок повинен бути створений такий клімат, в якому вони б відчували себе еквівалентно затребуваними поряд з чоловіками, створені умови та доступ до рівних можливостей для зростання та розвитку. Всі прагнуть створення справедливої системи: створення рівних умов для працевлаштування і просування, які призведуть до більш інклюзивної бізнес-культури. Коли культура компанії сприяє інклюзивності, справедливій системі розподілу можливостей кар’єрного зростання, благополуччя, кар’єрний успіх жінок і меншин і прогрес до рівності має великі шанси.
Читайте також: ДОРОГУ ЗМІЛИМ: ЖІНКИ, ПЕРШІ У СВОЄЇ СПРАВІ
Однак для усунення ґендерного розриву в Німеччині, наприклад, регулярно обговорюється питання про запровадження квоти для жінок на посадах ради директорів та топ-менеджерів. У цьому напрямі існує безліч позицій від «жіноча квота сама за своєю природою дискримінаційна на законодавчому рівні, оскільки людина має бути оцінена на основі навичок та кваліфікації» до «нарешті, у жінок з’явиться можливість прорватися крізь «скляну стелю».
Але навіть без введення квот, існує низка інших дієвих заходів і механізмів, крім впровадження інклюзивної та різноманітної корпоративної культури, для просування жінок по корпоративних сходах.
Відповідно до різних досліджень було виявлено, що жінки насправді працюють більше, ніж чоловіки. На відміну від чоловіків, більша частина їхнього робочого навантаження складається з неоплачуваної роботи, такої як робота по дому та догляд за дітьми. Згідно з дослідженням ООН (Департамент ООН з економічних та соціальних питань), проведеному в березні 2019 року, жінки приділяють неоплачуваній домашній роботі втричі більше часу, ніж чоловіки. У зв’язку з цим, жінки найчастіше воліють працювати неповний робочий день, особливо якщо у них є діти. І, оскільки жінки часто заробляють менше, ніж чоловіки, для пари має економічно аргументовану логіку, що саме не чоловік, а жінка скорочує години своєї оплачуваної роботи. Це значно знижує шанси жінок на подальший кар’єрний розвиток та просування.
Якщо жінки зароблятимуть нарівні з чоловіками, рішення про те, хто з них скоротить робоче навантаження, залежатиме лише від переваг двох партнерів. Згідно з даними ООН станом на 2019 рік, жінки, як і раніше, заробляють 79 центів на кожен долар, зароблений чоловіками. Інакше кажучи, жінки в Німеччині, які працюють повний робочий день, заробляють у середньому на 22% менше, ніж їхні колеги-чоловіки. У 34 промислово-розвинених країнах, що об’єдналися в ОЕСР (Організація економічного співробітництва та розвитку), у середньому це 16%.
Читайте також: 5 ТИПІВ ТОКСИЧНИХ КОЛЕГ
Будь у жінок можливість рівномірно розподіляти частину неоплачуваної роботи разом з чоловіком, вони з’явилися б більше часу для виконання оплачуваної роботи. Компанії повинні пропонувати та заохочувати сім’ї, які прагнуть розподіляти обсяги неоплачуваної роботи між партнерами. Система відпустки для догляду за дитиною була значно реформована за останні роки. Поділ відпустки для догляду за дитиною між партнерами дає жінкам більше гнучкості та можливостей для повернення на роботу. Це, у свою чергу, позитивно впливає на їхню кар’єру та сприяє зменшенню нерівності в оплаті праці.
На жаль, згадані вище заходи, так само, як і глобальні цілі по досягненню 40-50% частки жінок у радах директорів, можуть бути досягнуті лише за фундаментальної зміни мислення у суспільстві. Згідно з опитуванням, опублікованим дослідницької компанії Statista в 2018 році, близько 56% китайців, 54% росіян і 20% громадян Німеччини, як і раніше, вважають, що чоловіки більш конкурентоспроможні, будучи освіченими, ніж жінки. Такий стан справ показує, що ми ще маємо пройти довгий шлях і, що жінки повинні продовжувати боротьбу за рівні права в сучасному суспільстві та економічному секторі.
Підготувала матеріал міжнародний fashion-експерт та засновниця Gildehaus Сабріна Гільдехаус.