Номофобія: страх залишитися без телефону
Редагувати перекладВчені констатують: номофобія стає все поширенішою. Незалежно від віку від 20 до 50% людей схильні переживати тривогу та напругу, якщо мобільний телефон недосяжний, тому що відсутній зв'язок чи він розрядився.
Основні симптоми номофобії:
- Занепокоєння, порушення дихання, тремтіння, піт, збудження, дезорієнтація чи тахікардія в умовах, коли зв'язок недоступний чи неможливо скористатися телефоном. Наприклад, коли ви на нараді, у кінотеатрі тощо.
- Ви берете смартфон із собою до ліжка, ванної, навіть у душ, щоб чогось не пропустити.
- Перевіряєте рівень заряду батареї і сповіщення кілька разів на годину, щоб переконатися, що він працює і ви нічого не пропустили.
- Проводіть багато годин за екраном телефону без очевидної потреби.
- Постійно намагаєтеся пересвідчитися в тому, що смартфон у полі зору, якщо він не в руці чи кармані.
- Відчуваєтеся безпомічним без свого девайсу.
- Тримайте зарядку постійно під рукою, щоб уникнути дистресу, пов'язаного з розрядженим смартфоном.
Часте використання телефону і турбота через його відсутність ще не означають, що у вас номофобія. Але звернутися до експерта з психічного здоров'я може бути корисним, якщо ці симптоми:
- тривають у годині
- з'являються часто та інтенсивно
- заважають вашій роботі та відносинам
- не дають виспатися
- створюють проблеми у виконанні щоденних справ
- мають негативний вплив на ваше здоров'я і якість життя
Як допомогти собі менше користуватися смартфоном?
Спробуйте наступне:
Відкладайте девайс досить далеко, щоб ви не могли скористатися ним увечері чи вночі.
За потреби відключайте девайс — він не повинен мешати вашому відпочинку, навчанню чи роботі.
Покидайте телефон удома на короткі проміжки годининаприклад, йдучи до магазину чи на прогулянку.
Проводьте якусь годину без технологій: посидіть у тиші, напишіть листи, сходіть на прогулянку, проведіть годину із друзями, влаштуйте собі подорож новими місцями.
Спробуйте знайти баланс між годинами, проведеними у телефоні, та іншими справами.
Спробуйте частіше взаємодіяти з реальними людьми: невеликий діалог із продавцем, тренером чи парикмахером — ніби нічого важливого, але нам, як соціальним істотам, для того, щоб почуватися добре, дуже важливо спілкуватися все-таки не телефоном.
Автор: Єва Чепіль, психолог
Фото Рашид Кемі on Unsplash