Мистецька платформа G.ART Gallery у співпраці з CUTOUT COLLAGE ART PROJECT представляє групову виставку українського колажу ” ГРАНІ” у Берліні в рамках події Cafe Kyiv. Цей проєкт був заснований Фондом Конрада Аденауера (KAS) на знак солідарності з охопленою війною Україною. Cafe Moskau перетворилося на Cafe Kyiv і стало масштабним культовим символом. Політики, бізнесмени, письменники, художники, науковці та музиканти збираються тут, щоб підтримати Україну. В Cafe Kyiv проходять дискусії та експертні обговорення щодо відновлення України як члена європейської сім’ї, а також виставки, майстер-класи, для популяризації української культури.
Так чому саме колаж? Яким є український колаж сьогодні? Що він може розповісти світу про Україну?
Україна переживає, можливо, найважчий період у своїй історії. Питання стоїть про існування країни, про збереження національної ідентичності, але головне – про людські життя. Кожного дня російські ракети й дрони забирають чиєсь життя, руйнують будинки. Постійно звучать повітряні тривоги, приходять страшні новини…
Як день за днем жити в таких умовах? Нервувати, плакати, страждати? Звісно, так. Але, як не парадоксально, під час війни можна писати книжки, малювати, створювати вистави, пісні, проводити виставки і фестивалі… Українська культура переживає небачений розквіт, у якого два джерела: бажання зафіксувати сьогоднішній досвід та звернення до національного коріння, яке дає народу силу у темні часи. Українці заново відкривають свою історію, багатство своєї культури й думають про майбутнє після перемоги. Вдень працюють, ввечері йдуть до театру (зали заповнені вщент!), вночі прокидаються від сирен, а зранку знову їдуть на роботу. Плачуть і сміються одночасно, такі емоційні «гойдалки» вже стали звичними.
Чи не є все це справжнім ментальним колажем? Можливо, тільки колаж як засіб мислення і художня техніка може передати це хаотичне, сюрреалістичне, божевільне накладання сюжетів: вибухи, руйнування – і свята, відкриття книгарень – і похорони воїнів, втому і впертість, відчай і надію. І дійсно, колаж сьогодні бурхливо розвивається в Україні, виходить на новий рівень, залучає все більше ентузіастів, перетворюється на серйозне мистецтво.
«Наше завдання показати колаж як вид сучасного мистецтва у багатстві різних технік: традиційний аналоговий колаж, цифровий колаж, бріколаж, асамбляж, живописний колаж та інші», – говорить партнерка та співкураторка «FACETS» Katya Syta, яка не тільки сама працює з колажем, а й розвиває цей напрям в Україні. На її думку, колаж дає художнику велику свободу вираження, тому що технічно не має обмежень. Автор поєднує матеріали, які, здається, неможливо поєднати.
Спільнота українських колажистів активно формується в останні роки навколо «CUTOUT COLLAGE ART PROJECT» (першого в Україні артпроєкту про сучасний колаж, що створює Фестиваль колажу, незалежні виставки та має майстерню з мистецькою резиденцією). Його заснували 2021 року Katya Syta, Olga Syta і Annete Sagal – і це був справжній прорив. Після першого фестивалю колажу «CUTOUT» український арт-простір закохався у колаж.
Від початку повномасштабної війни техніка колажу виявилася однією з найдоступніших для митців. Багато хто з них змушений був покинути свою майстерню, виїхати в евакуацію, або працювати вдома між повітряними тривогами, між відключеннями електроенергії, від яких страждала Україна впродовж зими 2022–2023 років. Художники перейшли на малі форми, відносна простота створення колажу разом із його візуальною ефективністю та свободою вираження думок стала справжньою знахідкою.
Восени 2023 року пройшов Другий фестиваль сучасного колажу «CUTOUT» на дві європейські столиці, Київ і Париж, за участі українських та іноземних художників. Темою фестивалю стала свобода – сьогодні найголовніше бажання мільйонів українців. «У виставковому центрі Києва був побитий п’ятирічний рекорд по відвідувачах! – розповідає Katya Syta. – Люди приходили по три рази, адже змістовна багатошаровість колажу зазвичай розкривається не з першого разу. Таким чином, український колаж народжується в реальному часі, спільними зусиллями. Він переживає період інституалізації та стає все дорожчим. Покупці розуміють, що робота відомого художника є гарною інвестицією».
Виставковий проєкт G.ART Gallery «FACETS» – це огляд українського колажу в його сучасному стані та в ретроспективі, адже в експозиції присутні твори знаменитого режисера і художника Сергія Параджанова (1924–1990), Олега Соколова (1919-1990) та Миколи Кумановського( 1951-2016). Сьогодні українські колажисти стали важливою часткою світової спільноти, відбувається творча інвазія – роботи іноземних художників виставляються в Україні, а роботи українців беруть участь у виставках в багатьох країнах Європи, Америки, Азії.
Український колаж розмовляє із сучасним світом зрозумілою без перекладу мовою образів: алюзії на старих майстрів у Olexander Barbolin, мотиви народної вишивки у Katya Lisova, «Казки» у Sasha Chichkan, веселі жахи у Olexander Liapin, розкладене на молекули століття у Annete Sagal, сюрреалістичні всесвіти у Vsevolod Kovtun… Кожна робота є маленькою символічною системою, грою розуму, і коли глядач вступає у гру з художником, відбувається та магія, за яку світ так любить мистецтво колажу.
Кураторки проєкту: Джемма Гребенко та Katya Syta
Автор: Марина Полякова, культурологиня, журналістка, мистецтвознавиця, арт-критикиня мистецької онлайн-платформи G.ART Gallery
Читайте також: SMALL TALK: АННЕТ САГАЛЬ, КАТЯ СИТА ТА ОЛЬГА СИТА, КУРАТОРКИ CUTOUT COLLAGE FESTIVAL