UA
RU

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати

Редагувати переклад
Як вплинув на ситуацію карантин, Marie Claire розповідає мистецтвознавець, член Tate North American Acquisition Committee, Ганна Коршун.

Бачити витвір мистецтва на фото/відео і бачити його ж на власні очі – це два різні процеси сприйняття. Саме тому численні копії та принти шедеврів світової культурної спадщини ніколи не знижували потік відвідувачів до музеїв, де експонуються оригінали. Більше того, онлайн-екскурсії музеями та презентації робіт в інтернеті значною мірою сприяють тому, що арт-туристи відвідують музей або галерею офлайн.

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати-Фото 1

photo: © Rikard Österlund

Зміна парадигм

Довгий час мережа музеїв Тейт залишалася законодавцем, трендсеттером у частині презентації мистецтва інтернет-спільноті. Створивши одним з перших інформаційний сайт у 1998 р, команда музею постійно вдосконалила його функціонал, і сьогодні це велика мультимедійна платформа, яка дає доступ до всіх творів мистецтва колекції Tate (більше 70,000 найменувань), архіву, спеціалізованій бібліотеці, обширній базі відео-візитів у майстерні художників, інтерактивним навчальним курсам, прямим трансляціям з виставок та навчально-розважальним матеріалам для дітей. Інтернет-платформа музею була визнана найкращою у своїй категорії, стала прикладом, який вивчають у Гарвардській бізнес-школі, підходи Tate застосовують найпрогресивніші музеї та галереї світу.

Читайте також: П'ЯТЬ АСПЕКТІВ АМЕРИКАНСЬКОЇ АРТ-ІНДУСТРІЇ

У той же час, навіть найоцифрованіші учасники арт-індустрії не розглядали варіант оперативного переходу повністю в онлайн і відмови від очних експозицій. Введення карантину спонукало лідерів ринку оперативно шукати та впроваджувати нові підходи, які могли б забезпечити поточну роботу арт-інституцій, а в деяких випадках і захистити від великих фінансових втрат, що неминучі через неможливість виконати раніше взяті зобов'язання.

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати-Фото 2

Девід Цвірнер

Так, наприклад, один із лідерів арт-ринку, дилер Девід Цвірнер (David Zwirner Gallery у Нью-Йорку, Лондоні, Парижі, Гонг-Конзі) почав активно доопрацьовувати свій інтернет-майданчик, впроваджуючи нові формати презентацій та колаборацій. Цікаво те, що він створив віртуальний «шоурум» у 2017 році одним з першим, а ізоляція та нова реальність спровокувала необхідність у стрімкому розвитку цього віртуального простору, і на сьогоднішній день його платформа стала прикладом для інших. Протягом першого місяця карантину в Нью-Йорку він запустив кілька ініціатив з онлайн-продажів, одна з яких спричинила істотні зміни принципів і підходів до арт-бізнесу. На даний момент його підхід до онлайн-простору визнаний успішним, і багато конкурентів стали впроваджувати подібні ініціативи у свій бізнес. Більше того, Цвірнер прогнозує зменшення потреби у художніх ярмарках у класичному форматі.

Інноваційний підхід Цвірнера до онлайн-простору полягає в тому, що він одночасно удосконалив власний майданчик, акцентуючи увагу на художниках, з якими він тісно співпрацює безпосередньо, а також надав свій онлайн-майданчик для молодих галерей та галерей середнього рівня, таким чином стираючи межу конкуренції. і переводячи ці відносини у рамки співробітництва.

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати-Фото 3

flash-art.com/

Таким чином, проект «Studio», у якому розповідають про практику художників-сучасників, як би у них «у студії», стартував із презентації знімка німецького фотографа Вольфганга Тіллманса, створеного спеціально під цю ініціативу. А програма "Exceptional Works" призначена для показу однієї великої роботи з вторинного ринку за раз, і дебютувала з картини із серії "Посвята площі" 1959 року німецького та американського художника Джозефа Альберса.

"Studio" буде доступна кожному, хто залишить свою адресу електронної пошти, а "Exceptional Works" - лише для клієнтів галереї на запрошення, а ціни нададуть на запит. В інтерв'ю Artnet News Девід Цвірнер пояснив, що бачить це як момент для того, щоб змінити думку про мистецтво в онлайн-просторі.

Читайте також: П'ять сучасних художників, роботи яких вражають своєю сміливістю

Але можливо одним із найголовніших нововведень введеним Цвірнером є ініціатива під назвою «Платформа». Запуск програми відбувся у квітні, і вона моментально була визнана успішною. Суть цієї платформи полягає в тому, щоб надати підтримку та допомогу молодим галереям та галереям середнього рівня у момент кризи. «Платформа» є віртуальним шоурумом на базі онлайн-платформи галереї Цвірнера, в якому молоді прогресивні галереї представлять одного художника зі свого списку. Окрім прогресивності поглядів, галереї поєднує місто, в якому вони знаходяться і те, що вони є «сусідами, друзями та соратниками» галереї Девіда Цвірнера.

3 квітня Нью-Йорк став першим містом, і до цього проекту приєдналися такі невеликі галереї, як 47 Canal, Company, David Lewis, Essex Street, Queer Thoughts та інші. Після успішного запуску Цвірнер вирішив розширити цей проект, і щомісяця віртуально відкривати шоуруми в інших містах-лідерах арт-ринку, і на сьогоднішній день «Платформа» активна в Лондоні, Лос-Анджелесі та 22 травня запускається об'єднана платформа для Парижа та Брюсселя.

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати-Фото 4

artviewer.org

Згодом два інших мега-дилери — Ларі Гагосян і Джефрі Дайтч — вирішили об'єднатися ще з 60 галеристами та арт-дилерами і запустили єдину GalleryPlatform.LA, яка є єдиним простором, де можна придбати роботи з різних галерей Лос-Анджелеса.

Цікаво те, що подібні онлайн-простори призвели до більшої прозорості арт-ринку щодо ціни. Якщо раніше, щоб дізнатися вартість роботи в галереї, потрібно було звернутися до співробітника, поговорити з ним і, можливо, дізнатися вартість, якщо вони вважають за потрібне її повідомити. Як правило, інтрига зберігалася досить часто, і вартість робіт розкривалася лише клієнтам – існуючим чи потенційним. На даний момент на таких платформах ціни стали доступними.

Читайте також: НА БАЛЕТ: ЯК ВИБРАТИ СПЕКТАКЛЬ, ЩО ВАМ Сподобається?

Світові арт-ярмарки

Арт-ярмарки (art fairs), одні з головних комерційних подій в арт-світі, теж зіткнулися з новими труднощами через коронавірус, через відсутність можливості проводити їх у традиційному форматі. Першим пішов у мережу Art Basel Гонг Конг, Який повинен був проходити в березні: саме коли був пік захворювань у регіоні. Спочатку організатори скасували захід повністю, але оцінивши всі ризики для бізнесу, вирішили-таки створити онлайн-платформу і проводити ярмарок дистанційно. Цей ярмарок складно назвати успішним, тому що було дуже багато недоліків як з технічного боку, так і з боку комунікації компанії. Загальне замішання у суспільстві через невизначеність майбутнього також далося взнаки на продажах: купівельна активність була низькою.

Тим не менш, організатори Frieze Art Fair в Нью-Йорку все ж таки наслідували колег, врахували їх помилки і прийняли рішення не скасовувати захід, провести його онлайн. У силу того, що вони мали набагато більше часу на розробку платформи, залучення клієнтів і поступово почали стабілізуватися настрої в суспільстві – захід пройшов успішно як за оцінками учасників, так і за результатами продажів.

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати-Фото 5

news.artnet.com

В силу специфічної локації ярмарку Фриз на острові Рендалл, куди потрібно було добиратися з Манхеттена на поромі, деякі колекціонери жартували, що нарешті Фріз знайшов зручнішу локацію у вигляді екрана смартфонів та комп'ютерів. Колекціонери отримали доступ до добірок робіт від 200 галерей з усього світу. Картини, роботи на папері можна було бачити у так званій віртуальній «кімнаті для перегляду», а скульптури та об'ємні роботи – на фото. Онлайн-версія ярмарку проходила довше, ніж у звичайному форматі (два VIP-прев'ю-дні та тиждень для загального доступу). Якоюсь мірою онлайн-версія ярмарку повернулася до витоків і перетворилася на трейд-шоу, де немає великої різноманітності супутніх подій: вечерь, вечірок, тематичних зустрічей. Організатори Frieze Art Fair запропонували галереям-учасникам повністю відшкодувати витрати, пов'язані з участю в ярмарку, та безкоштовну участь на онлайн-платформі.

Читайте також: #CORONAVIRUSART: СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО ПРО НОВИЙ ВІРУС

Сюжети та угоди першої онлайн - Frieze Art Fair

Як і в попередні роки, великі галереї повідомили про успішні продажі в перші години VIP-прев'ю. Так, команда Gagosian Gallery повідомила про продаж усіх представлених робіт Катарини Гроссе, а Hauser & Wirth — 16 робіт, створених художниками на тему пандемії (найдорожча з них — Джорджа Кондо — продана за 2 мільйони доларів). Невеликі галереї повідомили також про успішні продажі. Наприклад, Maria Bernhaim (Цюрих) повідомив про повний продаж робіт висхідної зірки Сари Слаппей у ціновій категорії $2,500 — $10,000.

D цілому, ТОП-5 найдорожчих робіт виглядає так:

1. «Дистанції фігури» Джоржа Кондо (Distanced Figures 3, George Condo), 2020, продана за 2 мільйони доларів галереєю Hauser & Wirth;

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати-Фото 6

collecteurs.com

2. Замальовка на роботу П. Рубенса «Мінерва, що захищає Світ від Марса» художника Леона Коссоффа (1981), була продана за $1.8 мільйонів галереєю Piano Nobile;

3. "Метаc III" художника Ель Анатсуі (El Anatsui's Metas III), 2014, проданий за $1.5 мільйонів Acquavella Galleries;

4. "Тривожні чоловіки" Рашида Джонсона (Rashid Johnson, Untitled Anxious Men), 2014, продана за $650 000 галереєю Hauser & Wirth;

5. «Вероніка» художниці Еліс Ніл (Alice Neel, вероніка), 1980, продана за $550 000 галереєю Девід Цвернер.

«Зоряна година» IT та технологій доповненої реальності

На сьогоднішній день Art Basel, який повинен був проходити в червні, був би перенесений імовірно на 14-20 вересня з VIP-прев'ю 14-17 вересня і загальним доступом 18-20 вересня, проходитиме онлайн 19-26 червня, і участь також безкоштовно для галерей , які планували участь і зробили відповідні внески для цього, а також для відвідувачів. Звичайно, онлайн-досвід не зрівняється з арт-ярмарками офлайн, зустрічі старих друзів з усього світу та новими знайомствами, подорожами у різні точки світу від Лос-Анджелеса до Базеля та Гонг-Конга. Але в ситуації тотальної ізоляції онлайн-ярмарку та виставки стали гідною альтернативою, «кращою ніж нічого».

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати-Фото 7

nytimes.com

Цікаво те, що менш масштабні мистецькі ярмарки намагаються запровадити технології комп'ютерних ігор та надати відвідувачам «пересуватися» у віртуальному просторі, ніж просто переглядати зображення картин. Але враховуючи, наскільки складно це зробити на загальнодоступному рівні, навряд чи подібні нововведення будуть сприйняті позитивно у найближчому майбутньому.

Творчість не терпить меж та порожнечі, тому новий досвід презентації робіт незмінно вплине на арт-ринок надалі, навіть якщо відновляться колишні умови.

Показово, що не лише великі гравці арт-ринку оперативно адаптуються до нових реалій. Активності деяких окремих художників свідчать, що сучасне мистецтво вже у тісному зв'язку зі світом технологій, автори робіт враховують і переосмислюють ті методи сприйняття контенту, які стали природними для сучасної людини.

Наприклад, скандинавський художник Олафур Еліасон (Olafur Eliasson) застосував можливості технології доповненої реальності (AR) у своїх роботах Wunderkammer. Користувачі, завантаживши в AppStore програму Acute Art, можуть побачити створені художником північне сяйво, веселку або ісландський птах глухий кут, які, за задумом автора, прагнуть максимально взаємодіяти з глядачем через плоский екран монітора або смартфона.

Диджиталізація арт-ринку: як карантин прискорив процеси та спровокував нові формати-Фото 8

artsy.net

Таким чином арт активно йде в Мережу і розвивається там. Віртуальні візити в художні майстерні, численні вебінари, онлайн відкриття виставок, розвиток онлайн-платформ та онлайн-просторів, та прогресивні технології як матеріал для творчості – це все стає новою нормою нашої реальності.

Ганна Коршун (Christie's Education New York, член Tate North American Acquisition Commitee), експертно-комунікаційна група Імпульс і команда Marie Claire Ukraine готують для читачів спеціальну серію публікацій про сучасне мистецтво.

Статті на тему