UA
RU

Що таке грінвошинг і як не потрапити на його вудку

Редагувати переклад
Термін для тих, хто воліє усвідомлене споживання та етичні бренди.

Sustainability чи екологічна стабільність стала головною метою багатьох концернів-гігантів, а також маленьких брендів. Рух за кліматичну справедливість набирає обертів і світові уряди перестали заплющувати очі на очевидну проблему — глобальне потепління справді має місце.

Звідси розпочалася масштабна екологічна програма, призначена хоч трохи допомогти планеті Земля. Наприклад, уряд Великобританії ухвалив закон у 2019 році про чисті нульові викиди, що означає скорочення парникових газів до часткового нуля до 2050 року. При чому така програма не передбачає повної відмови від викидів в атмосферу, а врівноваження їх за рахунок екологічних прийомів, наприклад масової посадки дерев. Таку ж програму підтримували і в Сполучених Штатах Америки.

Читайте також: Чому переможуть сміттєві інновації і ми віримо в стартап, який спасе людство від екологічних проблем

Індустрія моди також намагається внести екологічні корективи у свою роботу і допомогти у боротьбі зі зміною клімату. Модні бренди стверджують, що працюють виключно з натуральними тканинами або переробленими матеріалами, або пропонують альтернативні методи виробництва. Таким чином вони називають себе як sustainable та етичною маркою. Але в цьому і вся суть грінвошінга.

Грінвошинг — це свого роду камуфляж для модних корпорацій, які позиціонують себе як “зелений” бренд, хоча насправді таким не є. Це маркетинговий прийом, який змушує покупця повірити в усвідомленість та етичність компанії.

Наприклад, у релізі до нової колекції псевдоекологічного бренду зазначено, що вона виконана з екологічно чистих тканин, і для її створення були передбачені заходи енергозбереження. При цьому вони замовчують про те, в яких умовах працюють люди в цехах, частіше це представники країн Третього світу, які бояться об'єднатися з профспілками, щоб досягти придатних умов праці та конкурентної заробітної плати. 

Як це працює?

Несумлінні підприємства намагаються отримати вигоду з зростаючого попиту на екологічно чисті продукти, незалежно від того, чи є їхня продукція натуральною, здоровою, без вмісту хімікатів, придатною для вторинної переробки чи щадними до природних ресурсів.

Компанії роблять ребрендинг, перейменовують свої товари і видозмінюють упаковку, щоб здаватися захисником навколишнього середовища. У прес-релізах вони вказують на натуральності виробленої продукції, щоб здаватися виграшно і натомість їхніх конкурентів, трохи більше. Насправді компанія може не виявляти серйозної прихильності до екологічних ініціатив. 

Головні маркери грінвошингу

Що таке грінвошинг і як не потрапити на його вудку-Фото 1

  1. Напис “Bio”, “Eco” та “Organic” . Це найпростіший спосіб грінвошінга. Виробник спрощує завдання покупцю, вказуючи на упаковці або в назві продукту, що він є екологічним. 
  2. Використання зеленого кольору та крафтової упаковки. На прилавках можна побачити зелені або крафтові пляшечки та пакети із зображенням листя або позначенням “натуральний”, “чистий” та інші. Це маніпулятивний маркетинговий прийом, який безвідмовно працює.
  3. Екосертифікати, яких немає. Можливо, активісти екорухів і знають, як мають виглядати сертифікати якості, але середньостатистичний покупець — навряд чи. Тому часто на упаковках з'являються написи "100% натуральний", "100% веганський", "Не тестували на тваринах" і так далі.

Як розпізнати грінвошинг?

Як ви вже зрозуміли, грінвошинг - штука підступна і розпізнати її з першого погляду практично неможливо. Перше, що необхідно зробити - це не піддаватися на псевдоекологічні хитрощі та маркери на упаковках. Якщо ви побачили сертифікат якості, який викликає у вас питання — краще його перевірити ще раз. Для цього просто зайдіть на сайт організації, яка видала цей сертифікат і в пошуку пропишіть назву компанії, а далі або кладіть товар, що сподобався, в кошик, або назад на полицю.

Важливо знати, що є міжнародні маркування та сертифікати, які гарантують натуральність продукту. Це "Євроліст", який поширений на території ЄС і позначає органічну продукцію, "CrueltyFree" говорить про відсутність тестів на тварин, стрічка Медіуса - символом переробки. Для вашої зручності, пропонуємо завантажити програму Посібник з екомаркуванняякий допоможе розібратися у всіх цих знаках.

Будьте усвідомленими і тоді у вашому житті буде менше грінвошинг та їх маркетингових хитрощів.

Статті на тему